Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørheim, Roger
dc.contributor.authorVeiby, Jørgen
dc.date.accessioned2019-10-31T15:21:01Z
dc.date.available2019-10-31T15:21:01Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2625941
dc.description.abstractVenture creation programs (VCP) er en spesiell type entreprenørskapsutdanning og skal bidra til å: (1) utdanne forretningsutviklere og entreprenører, og (2) skape nye virksomheter (Lackéus & Williams-Middleton, 2015). Hensikten med denne masteroppgaven er å forstå og beskrive hvilke entreprenørskapskompetanser tidligere studenter, såkalte alumnier, fra et venture creation program oppfatter som deres viktigste læringsutbytte etter endt utdanning. I en litteraturgjennomgang har Mitchelmore og Rowley (2010) opprettet et rammeverk for entreprenørskapskompetanse. Forfatteren har i denne masteroppgaven sammenliknet rammeverket med empiriske data fra ti intervjuede alumnier, fra et venture creation program Norge. Problemstillingen er: “Hvilke entreprenørskapskompetanser opplever alumnier fra et venture creation program som sitt viktigste læringsutbytte etter endt utdanning?” Fra rammeverket fra Mitchelmore & Rowley (2010) nevnte deltakerne disse kompetansene mest under intervjuene: (1) muntlig kommunikasjon [10 ganger], (2) idégenerering [8 ganger], (3) gjenkjenne og se for seg utnyttelsen av muligheter [8 ganger], (4) tidligere involvering med oppstart [7 ganger], (5) forretningsmessige ferdigheter [6 ganger] og (6) mellommenneskelige ferdigheter [6 ganger]. Fire begreper som ikke var oppført i rammeverket fra Mitchelmore & Rowley (2010) ble også identifisert. Det mer abstrakte begrepet "Mind-Set" ble nevnt av alle deltakerne og uttalt som en entreprenørskapskompetanse av alumniene. Ifølge Shepherd et. al (2003), er metakognisjon prosessen med å ‘tenke på å tenke’. Videre kan prestasjonsforskjeller forklares, delvis, av rollen metakognisjon; ‘tenke på å tenke’, spiller for å fremme kognitiv tilpasningsevne når man står ovenfor entreprenørielle oppgaver (Shepherd et. al. 2003). De empiriske funnene tyder på at deltakerne utviklet en ‘bedre måte å tenke på’ under sine VCP-studier, som igjen kan forstås som forbedret metakognisjon blant deltakerne i studien. Videre var ‘Forretningsmodellering’ nevnt av åtte av deltakerne, mens ‘Forhandlinger’ og ‘Immaterielle rettigheter/IPR’ ble begge nevnt av tre av deltakerne. I denne oppgaven diskuterer forfatteren hvorfor disse entreprenørskapskompetansene ble nevnt mest og hvordan de muligvis tilegnes gjennom et venture creation program.
dc.description.abstractVenture creation programs (VCP) are a particular cluster of entrepreneurship education and supposed to produce two outcomes: (1) educate business developers and entrepreneurs, and (2) create new ventures (Lackéus & Williams-Middleton, 2015). The purpose of this master thesis is to understand and describe which entrepreneurial competences former students, alumni, from a venture creation program perceive as their main learning outcomes after graduation. In a literature review, Mitchelmore and Rowley (2010) have created an entrepreneurial competency framework. The author of this thesis has compared this framework with empirical data from ten interviewed former students, so-called alumni, from a venture creation program in Norway. The research question is: “Which entrepreneurial competences does alumni from a venture creation program perceive as their main learning outcomes after graduation?” From the entrepreneurial competency framework (Mitchelmore & Rowley, 2010), the participants mentioned these competences the most during the interviews: (1) oral communication [10 times], (2) idea generation [8 times], (3) recognizing and envisioning taking advantage of opportunities [8 times], (4) previous involvement with start-ups [7 times], (5) business operational skills [6 times] and (6) interpersonal skills [6 times]. Four terms which not were listed in the entrepreneurial competency framework (Mitchelmore & Rowley, 2010) were also identified. The more abstract term “Mind-Set” was mentioned by all the participants and distinctively manifested as an entrepreneurial competence by the alumni. According to Shepherd et. al (2003), metacognition is the process of ‘thinking about thinking’. Further, differences in performance may be explained, in part, by the role that metacognition; ‘thinking about thinking’, plays in promoting cognitive adaptability when faced with entrepreneurial tasks (Shepherd et. al 2003). The empirical findings suggest that the participants developed an ‘improved way of thinking’ during their VCP-studies, which could be understood as improved metacognition among the participants. Further was “Business Modelling” mentioned by eight of the participants, while “Negotiation” and “Intellectual Property Rights (IPR) were both mentioned by three of the participants. In this thesis, the author discusses why these entrepreneurial competences was mentioned the most and how they can be acquired through entrepreneurship education, namely a venture creation program.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleUNDERSTANDING LEARNING OUTCOMES IN VENTURE CREATION PROGRAMS
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel