Show simple item record

dc.contributor.authorGynnild, Vidar
dc.date.accessioned2019-10-25T10:46:59Z
dc.date.available2019-10-25T10:46:59Z
dc.date.created2013-06-27T12:00:28Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationUNIPED. 2013, 36 (1), 26-41.nb_NO
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624426
dc.description.abstractUniversitets- og høgskolerådet (UHR) har slått fast at kriteriebasert vurdering skal benyttes i høyere utdanning, men uten å forklare hvordan prinsippet skal omsettes i praksis. Denne artikkelen reiser spørsmål ved prinsipielle og teoretiske sider ved kriteriebasert vurdering, og benytter fire ulike tolkninger av begrepet som teoretisk rammeverk. To tilfeldig valgte emner er valgt for å eksemplifisere hvordan ulike tolkinger av kriteriebasert vurdering påvirker de endelige karakterfordelingene. Mens bruken av ekstern sensor har vært sett på som det viktigste sikringstiltaket ved vurdering, viser denne undersøkelsen av operasjonaliseringen av vurderingsprinsippet kan være enda mer betydningsfullt for de endelige karakterene. Selv om eksemplene er hentet fra en konkret utdanning, er de prinsipielle utfordringene felles for all høyere utdanning. Artikkelen har derfor interesse for alle med ansvar for vurdering.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.title"Kriteriebasert vurdering" - hva innebærer det i praksis?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber26-41nb_NO
dc.source.volume36nb_NO
dc.source.journalUNIPEDnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.doi10.3402/uniped.v36i1.20959
dc.identifier.cristin1036816
dc.description.localcode# 2013 Vidar Gynnild. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/), permitting all non-commercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.nb_NO
cristin.unitcode194,67,80,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal