Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Eilif Hugo
dc.contributor.advisorKarlsen, Eivind
dc.contributor.authorLønset, Joakim Gotheim
dc.date.accessioned2019-10-24T14:01:19Z
dc.date.available2019-10-24T14:01:19Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624272
dc.description.abstractDenne studien undersøker muligheter og utfordringer med elektriske veier i Norge. Til å svare på dette, studeres hvordan elektriske veier kan være tilpasset å forsyne trafikken i Norge. Det er sett at elektrisk forsyning på veien kan supplere den konvensjonelle stasjonære ladeteknikken på en slik måte at behovet for batterier reduseres. Mellom annet gir det muligheten for at flere kjøretøy kan utnytte elektrisk energi i framtiden. Vurderingene som er gjort tilsier også at et samspill mellom elektriske veier og batteri – trolig er den mest klimavennlige og energieffektive drivstoffløsningen som er mulig å få til i Norge i dag. Videre er det sett nærmere på ulike elektriske veisystemer, og forsøkt å gi en status på disse systemene i dag. Her er det funnet et bredt spekter av løsninger, hvorav samtlige er vurdert å ha klare fordeler og ulemper til hverandre. Siden ladesystemene distribueres på veien medfører det at systemene må ha stor utstrekning, og følgelig blir de derfor også dyre løsninger. Det skjer ennå stor utvikling på området, og det er vanskelig å tro at dette kommer på norske veier innen få år. Studien viser imidlertid svært mange fordeler med elektrisk forsyning på veien, og tilsier at det likevel kun er spørsmål om tid før elektriske veier kommer til Norge. Med dette som utgangspunkt, vurderes også hvordan man kan planlegge og legge til rette for elektriske veier i framtiden. Erfaringen er at svært mange faktorer har betydning for hvordan man distribuerer elektriske ladestier i veinettet. Derfor er det vanskelig å finne en generell framgangsmåte for alle strekninger sett under ett. I en tidlig startfase synes det hensiktsmessig å planlegge elektriske ladestier for hver enkelt veistrekning, framfor å tenke på veinettet i en helhet. Et viktig punkt i planleggingen er tilmed å forsøke og utnytte eksisterende elektrisk infrastruktur langs veien slik det er i dag. I et konkret eksempel er det derfor sett på konfigurering av elektrisk forsyning til godstrafikken gjennom Rogfasttunnelen. Det er tatt utgangspunkt i planlagt elektrisk infrastruktur i tunnelen, samt at tidligere arbeid beskriver forbruket av elektrisitet til godskjøretøyene som befinner seg på denne strekningen. Enkle beregninger og vurderinger, tilsier at Rogfast skal være kapabel til å forsyne ventet godstrafikk på strekningen i mange år framover.
dc.description.abstractThis study investigates opportunities and challenges with electric roads in Norway. To answer this, we study how electric roads can be adapted to supply the traffic in Norway. Here it is found that electric roads can supplement the conventional stationary charging technique in such a way that the need for batteries is reduced. Among other things, this gives the possibility that more vehicles can utilize electrical energy in the future. The assessments that have been made also indicate that an interaction between electric roads and battery - probably are the most climate-friendly and energy-efficient fuel solution that is possible to obtain in Norway today. Further, various electric road systems have been studied, and attempts have been made to provide a status of these systems today. A wide range of solutions have been found here, all of which are considered to have definite pros and cons to each other. Since the charging systems are distributed on the road, the systems must have a large extent, and consequently they also become expensive solutions. There is still great development in the area, and it's difficult to believe that this will be on Norwegian roads within a few years. However, the study shows many benefits of electrical supply on the road, and indicates that it's still only a matter of time before electric roads come to Norway. With this as a starting point, it's also considered how to plan and facilitate electric roads in the future. The work has shown that many factors influence how to distribute electrical charging paths in the road network. Therefore it's difficult to find a general procedure for all road sections as a whole. At an early stage, it seems appropriate to plan electrical charging paths on each individual road section, rather than thinking about the entire road network together. An important point in planning is even to try and exploit existing electrical infrastructure along the way as it's today. In a specific example, it's therefore considered to configure electric road supply for freight traffic through the Rogfast tunnel. It's based on the planned electrical infrastructure in the tunnel, and that previous work describes the consumption of electricity for the freight vehicles located on this stretch. Simple calculations and assessments indicate that Rogfast will be able to supply expected freight traffic on the route for many years to come.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMuligheter og utfordringer med elektriske veier i Norge
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel