Sliding Mode Control for Active Stabilization of Shipboard DC Microgrids
Master thesis
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for elkraftteknikk [2527]
Abstract
I de senere år har fokuset på fornybar energi i maritim sektor fått stor interesse, da dethar vist seg å være et levedyktig alternativ når det kommer til drivstoffreduksjon, reduserte vedlikeholdskostnader og reduserte klimagassutslipp. Kraftsystemer med fornybareenergikilder er ofte sammensatt av flere kraftelektronikkomformere mot en felles DC fordelingsskinne. For å modellere slike kraftelektronikkomformere, brukes ofte begrepetkonstant effekt-last, som er en forenklet representasjon av omformere med kontrollsystemmed høy båndbredde. I tillegg er slike omformere utstyrt med et filter som også har dårlige dempeegenskaper. Slike filtre er plasskrevende, øker totalvekten på skipet og førergjerne til økte installasjonskostnader. Konstant effekt-laster kan potensiellt destabiliseresystemet og i verste fall forårsake blackout. For å fjerne dette problemet kan sliding modekontrollere brukes for å stabilisere systemet over et større operasjonsspekter enn lineærePI-kontrollere. I denne masteroppgaven analyseres et DC-mikronett bestående av et batteri, en toveis DC-DC omformer og en konstant effekt-last, med parametre fra et virkeligsystem fra Kongsberg Maritimes laboratorium ved å bruke gjennomsnittsmodellering avsystemet. Et litteraturstudie har vist at det finnes muligheter for å forenkle eller modifisere implementasjonen av konvensjonelle sliding mode-kontrollere som brukes til slikesystemer. Den modifiserte kontrolleren innehar de sterke transiente egenskapene og klarersamtidig å tvinge busspenningen til referanseverdi uten at denne delen av reguleringenpåvirker de transiente egenskapene gjennom tidsskala-separasjonsprinsippet. På dennemåten integreres referansespenning over en mye lengre tidshorisont enn den transientereaksjonstiden, og man kan derfor neglisjere effekten av integratoren i analysefasen. Itillegg er regionen for eksistens kartlagt basert på batterispenningens lastavhengighet,parametrene for kontrolleren- og kraftsystemetssystemets innvirkning på systemet evaluert. Det viser seg at kontrollerens kontrollerbarhet, eksistens, stabilitet og konvergenstid er sterkt påvirket av parametrene til omformeren og den lineære relasjonen mellomtilstandsvariablene i sliding-overflaten. I tillegg viser en empirisk analyse at DNV GL sinekrav til spenningsavvik og rippel blir oppfyllt ved å bruke den foreslåtte sliding modekontrolleren. Resultatene kan antyde at man kan redusere eller fjerne filtrene og dermedspare vekt og kostnad. In recent years, the focus on renewable energy in the maritime sector has gained muchinterest as it has proven to increase efficiency in terms of fuel reduction, reduced maintenance costs and lowered greenhouse gas emissions. These renewable energy systemsare usually composed of multiple converters interfaced at a common DC bus. The constant power load is a simplified representation of power electronic converters with highbandwidth controllers. Moreover, these converters are usually equipped with input filters with poor damping for increased efficiency. These filters require valuable installationspace and also adds to the overall weight of the vessel. Furthermore, the constant powerload can potentially destabilize the bus voltage and cause a blackout. In order to mitigate this instability issue, sliding mode control can provide stability over a vast operatingregion. In this thesis, a selected DC microgrid consisting of a battery, bidirectional DCto-DC converter, and a constant power load with no input filter with real-world parametersfrom Kongsberg Maritime is investigated using average value modeling. Also, a literaturestudy reveals the possibility of simplifying existing sliding mode controllers for this typeof system. The constant power load instability issue is addressed by the use of a modifiedsliding mode controller with a linear sliding surface. The modified sliding mode controllerinherits the strong transient response of a conventional sliding mode but is also equippedwith an integrator for securing zero steady-state deviation of the bus voltage. This isachieved by applying the time-scale separation. Therefore, the motion of integrating busvoltage error is assumed to be much slower than the control action of the conventionalsliding mode controller. An estimated region of existence using the load dependency ofthe battery voltage and the parameters of the sliding surface is presented and validated forthe derived average value model. The findings indicate an intricate relationship betweenthe convergence rate, the existence condition, transversality condition, and the closed loopresponse on the manifold. Moreover, a simulation of the bus voltage transient and busvoltage ripple requirements of DNV GL is demonstrated to be well within limits usingthe proposed modified sliding mode controller. The findings indicate that one could eitherreduce or remove the filters all together, and therefore reduce weight and space.