Investigating an Immersive Virtual Mock-Up Approach for Workstation Design
Abstract
Innen vareproduksjon er skiftende produkter en fremvoksende trend. Forbrukeren ønskernye produkter, flere tilpasningsmuligheter og mer variasjon. Det fører med seg at bedriftenemå tilpasse seg og opprettholde konkurransedyktigheten. Ved å implementere automatisert produksjon oppnår produksjonsfirmaer økt presisjon, høyere produksjonshastighet og en mer konkurransedyktig forretningsmodell. Likevel kan for mye automatisert produksjon føre med seg at en fullautomatisert fabrikk får nedsatt evne til å respondere på endringer får lavere fleksibilitet når det gjelder produkter. Det å oppnå et høyt nivå i fleksibiliteten via automatisering er svært kostbart, dette fører med seg at det vil være et kostnadseffektivtalternativ ved å bruke menneskelige arbeidstakere til automatisering i enkelte stadier i produksjonen.Menneskelige arbeidstakere utfører jobben sin ved en arbeidsstasjon og i forkant av dettearbeidet må arbeidsstasjonen planlegges og bygges. Når arbeidsstasjonen designes er det enviktig kobling mellom kvaliteten, fokuset på designet, samt nivået på produktiviteten. Virtual reality og motion capture-teknologi er nå i enda større grad tilgjengelig for utnyttelse for design av arbeidsstasjoner i industrien.
Forskningen i denne studien er strukturert rundt tre forskningsspørsmål. 1) Hva er stateof-art ved bruk av sammenlignbare systemegenskaper og forskjellige former for virtuellemock-ups relatert til arbeidsstasjondesign i litteraturen? 2) Når kan en fullstendig virtuellmock-up erstatte en fysisk mock-up innenfor arbeidsstasjondesignprosessen? 3) Hva erfordelene, utfordringene og begrensningene ved å bruke en virtuell design tilnærming sammenlignet med en tradisjonell tilnærming?
Forskningen er gjennomført med fokus på produksjonsledelse. Gjennom anvendelse avteknologien og ikke på selve teknologien i seg selv. Omfanget av oppgaven er begrenset til arbeidsstasjondesign som er en underkategori av fasilitetsplanlegging. Målet med denne oppgaven er å undersøke bruken av en virtuell interaktiv representasjon av en arbeidsstasjoninnefor arbeidsstasjonsdesignprosessen. Denne kvalitative studien har ansett teknologiensom svarte bokser, det betyr at det er bare informasjonen som går inn og ut av teknologiener av interesse. Studien har dermed ikke fokus på utvikling av selve teknologien.
For å belyse omfanget omfavner studien tidligere forskning og en utforskende laboratorieundersøkelse,hvor empiriske data ble samlet ved bruk observasjoner av deltaker i laboratoriearbeidet.I litteraturstudiet ble det identifisert et akademisk hull i tidligere forskning, som ga romfor konkretisering av studien. Det akademiske hullet omhandler bruk av en rent virtuell interaktiv modell uten noen fysiske gjenstander blandet inn i opplevelsen. Litteraturstudiener en grundig presentasjon av relatert arbeid. Litteraturstudien ser på sammenlignbare systemer innenfor temaet arbeidsstasjondesign og bruk av interaktiv virtuell teknologi i bransjen. Litteraturstudiet ga også kunnskap om emnene til teorikapittlet. De empiriske resultatene ble oppnådd ved å skape en virtuell modell i laboratoriet og ved hjelp av avansertbevegelsesteknologi skape interaksjonsfunksjoner. Oppgaven som ble valgt for den virtuellearbeidsstasjonen var en monteringsoppgave av en vannpumpe.
Gjennom forskningsprosessen har vi fått svarene på, 1) Når en helt virtuell tilnærming kan erstatte den tradisjonelle designtilnærming til å bygge en fysisk mock-up i lette forbruksmaterialer. Dette ble gjort vedå anslå tiden og innsatsen som ble brukt i de ulike tilnærmingene. 2) En oversikt over fordelene, utfordringene og begrensningene til en fullstendig virtuell tilnærming i forhold til enfysisk tilnærming er også gitt. Emerging trends in manufacturing are changing products; the consumer wants new products, more customization possibilities and more variety. With automation of manufacturingthe manufacturing company gain precision, speed and competitive business models, buta fully-automated factory loses responsiveness and flexibility and achieving a high level offlexibility in what to produce is very expensive. This means that the continued use of humanworkers can be a cost-effective alternative to expensive automation in some stages of production. Human workers perform their tasks at a workstation. This workstation has to bedesigned before it can be constructed. When designing for humans, there is a link betweendesigning the workstation for humans and increased productivity. Virtual reality and motioncapture technology has matured and is now available for exploitation in workstation design.The interaction capabilities in virtual reality by combining the two technologies makes itpossible to create intuitive virtual workstations.
The research of this thesis is structured around three research questions; 1) What is thestate-of-art with the use of comparable systems capabilities and different virtual mock-upsrelated to workstation design in literature? 2) When can an immersive virtual mock-up replace a physical mock-up in the workstations design process? 3) What are the benefits,challenges and limitations of using immersive virtual mock-up approach vis a vis a physical mock-up approach?
The research uses a operations management perspective, with a focus on the applicationof the technology and not the technology itself. The scope is limited to workstation designwhich as a subcategory of facility planning. The goal of this thesis is to investigate the applications of a virtual interactive representation of a workstation in the workstation designprocess. The technology is considered as black-boxes, meaning that only the input and output is of interest. There will be no development of technology during this thesis.Qualitative research methods have been applied, including a literature study and an exploratory laboratory study. Participant observations from the laboratory work are used forcollecting empirical data.
Through the literature study, an academic gap was identified and used for the scoping ofthe thesis. The academic gap is the applications of a purely virtual mock-up with no physical objects mixed into the experience. The literature study is a thorough presentation ofrelated work using comparable systems within the topic of workstations design and the useof immersive technology in the industry. The literature study also provided knowledge of thetopics needed to be introduced in the theoretical background.
The empirical results were achieved by creating a virtual model in the laboratory andusing advanced motion capture technology to produce interaction capabilities. The task selected for the virtual workstation was an assembly task consisting of a water pump.
Through the relevant theoretical topics presented, the experience gained and observations done through the creation of the virtual environment answers about; 1) when a fully virtual approach could replace the traditional design approach of building a physical mockup in some light-weight material. This was done by estimating the time and effort used in the different approaches. 2) An overview of the benefits, challenges and limitations of an immersive virtual approach compared to a physical approach is also given.