Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRomsdal, Anita
dc.contributor.advisorSemini, Marco
dc.contributor.authorAadde, Johanne
dc.date.accessioned2019-10-19T14:00:12Z
dc.date.available2019-10-19T14:00:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623300
dc.description.abstractTransport av lettbedervelige næringsmidler stiller høye krav til transportkjeden. Det kreves strenge kontroller av temperaturen for å sikre en uavbrutt kjølekjede, kort ledetid, tilstrekkelig restholdbarhet og kvalitetsmessig god håndtering underveis i transporten. Dette fører til at konkurransen mellom transportformene blir skjevfordelt, og det blir vanskelig å være konkurransedyktig på tid for sjøtransport og togtransport. Regjeringens nasjonale transportplan og mål om godsoverføring fra vei til sjø, var sentral i motivasjonen for oppgaven. Transportbehovet i Norge er økende, og behovet for bærekraftige transportløsninger er stort. Oppgaven har derfor undersøkt alternative transportløsninger for eksport av fersk oppdrettslaks fra Midt-Norge til Europa. Hensikten med oppgaven har vært å bidra med forskning og vurderinger av sjøtransport, som et ledd i regjeringens mål om økt godsoverføring fra vei til sjø og bane. Følgende forskningsspørsmål ble derfor utgangspunktet for oppgaven: 1. Hva er dagens transportløsning for eksport av fersk fisk fra Midt-Norge til Europa? 2. Hvilke utfordringer og muligheter er et ved dagens transportløsning? 3. Hvordan kan sjøtransport tilrettelegge for en mer bærekraftig transportløsning Oppgaven er utført som et forskningsprosjekt bestående av en teoretisk og empirisk del. Den teoretiske delen er resultatet av den gjennomførte litteraturstudien, og resulterte i rammebetingelser for transport av lettbedervelige næringsmidler. Den empiriske delen er resultatet av intervjuer med aktører i transportkjeden for fersk oppdrettslaks, samt innhentet data fra sekundære kilder, og resulterte i karakteristikker for dagens eksportløsning av oppdrettslaks, retningsbalanse på sjøen og teknologi for utvikling av transportløsninger. Dagens transportløsning for eksport av fersk fisk fra Midt-Norge benytter seg av lastebil som transportform fra oppdrettsanlegget og hele veien frem til sluttkunde. Fisken videreforedles i det europeiske markedet før den når forbrukeren via en grossist, detaljist eller importør. Transporttiden fra oppdrettsanlegget frem til videreforedlingsanlegget er i overkant av to døgn, avhengig av destinasjon. Utfordringer ved dagens transportløsning dreier seg i all hovedsak om tilgjengelighet på lastebiler og sjåfører, oppdrettsfiskens holdbarhet, den økende etterspørselen av oppdrettslaks i eksportmarkedene, samt et utfordrende og slitt veinett i Norge og Europa. Mulighetene ved dagens transportløsning er flere. Teknologi, redusert klimagassutslipp, oppdretternes geografiske plassering, samt ledig kapasitet på havet, utpekte seg her. Ved å ta i bruk ny teknologi for å øke oppdrettslaksens holdbarhet, kan kravet til transporttid falle bort. Dette gjør at sjøtransporten kan frakte godset med en lavere hastighet og dermed mer bærekraftig. Forbrukernes oppfatning av fersk fisk og dens holdbarhet må endres. På denne måten kan sjøtransporten bidra med enda en gevinst i redusert klimagassutslipp ved eksport. Utnytting av den geografiske plasseringen til oppdrettsanleggene vil videre legge til rette for sjøtransport, som igjen vil kunne gi en mer bærekraftig transportløsning. En potensiell effekt av godsoverføring til sjøen vil også være at de konkurrerende transportformene tvinges til å fornye seg med lavutslippsløsninger og elektrifisering. Dette kan igjen føre til en mer bærekraftig transportløsning totalt sett.
dc.description.abstractThe transport of easily perishable food has high demands towards the transport chain. Requirements are strict temperature controls to ensure an uninterrupted cooling chain, short lead time, sufficient residual shelf life and good handling during transportation. This causes the competition between transportation modes to be uneven, and it is difficult to be competitive in regard to lead time for sea and rail transport. The Government's national transport plan and goal of transferring goods from road to sea-based transportation were central for the motivation of the thesis. The need for transport in Norway is increasing, and the need for more sustainable transport solutions is big. This thesis has therefore investigated alternative solutions for exporting fresh farmed salmon from Mid-Norway to Europe. The purpose of the thesis has been to contribute with research and assessments of sea-based transport, as part of the Government's goal of transferring goods from road-based transportation to sea-based and train transportation. The following research questions were therefore the starting point for the thesis: 1. What is the current solution for exporting fresh fish from Mid-Norway to Europe? 2. What challenges and opportunities are there in today's transport solution? 3. How can sea-based transport facilitate for a more sustainable transport solution? The thesis is a research-based project consisting of a theoretical and empirical part. The theoretical part is the result of the literature study carried out and resulted in a framework for transport of perishable food products. The empirical part is the result of interviews with actors in the transport chain for fresh farmed salmon, as well as collected data from secondary sources, and resulted in characteristics of the current export solution of farmed salmon, directional balance at sea and technology for the development of transport solutions. The current transport solution for exporting fresh fish from Mid-Norway uses trucks as the main transport mode from the fish farm and all the way to the end customer. The fresh fish is processed in the European market before it reaches the consumer through a wholesaler, retailer or importer. The time elapsed during transport from the fish farm to the processing plant approximates to two days, depending on the destination. The challenges of today's transport solution are mainly directed to the availability of trucks and drivers, the shelf life of farmed fish, the growing demand for farmed salmon in the export markets, and a challenging and worn road network in Norway and Europe. The possibilities of today's transport solution are several. Technology, reduced emissions, the geographical location of the fish farmers, as well as available capacity at sea, stood out here. By adopting new technology to increase the shelf life of the farmed salmon, the requirement for lead time lapses. This allows for sea-based transport to transport the goods at a lower speed and thus more sustainable. Consumers' perception of fresh fish and its shelf life has to change. In this way, sea-based transport can contribute to even more reduced emissions from export. Exploitation of the geographical location of the fish farms will further facilitate for sea-based transport, which in turn will provide a more sustainable transport solution. A potential effect of transferring goods to sea-based transportation, will be that the competing transport modes are forced to renew with low-emission solutions and electrification. This can in turn lead to a more sustainable transport solution overall.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAlternative transportløsninger for eksport av fersk fisk fra Midt-Norge til Europa; Et logistikkperspektiv på godsoverføring fra vei til sjø
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel