Virtual Crash Testing of a Frangible Aluminum Highway Gantry
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2623215Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tradisjonelt utføres fullskala kollisjonstesting for å vurdere sikkerhetsytelsen av ettergivende konstruksjonerfor veiutstyr. Denne oppgaven presenterer virtuell kollisjonstesting av en Lattix 4438trafikkportal utført i samsvar med EN12767. Lattix er et norsk selskap som produserer og utviklerettergivende aluminiumsmaster for luftfart og veitrafikk. Det var ønskelig å avgjøre om portalenkunne klassifiseres som ikke-energiabsorberende. Simuleringene ble utført i Abaqus eksplisit,basert på en detaljert FE-modell, som inkluderer alle relevante strukturelle komponenter, kontakter,grensebetingelser og boltforbindelser. Statens vegvesen supplerte kjøretøysmodellen som blebrukt i simuleringene. Akselerasjons- og hastighetsdata ble hentet ut fra simuleringene for beregningav Acceleration Severity Index (ASI) og Theoretical Head Impact Velocity (THIV). Disseparametrene er indikatorer for potensiell personskade under en krasj.ASI- og THIV-verdiene til portalen oppfyller kravene fra EN12767 for en ikke-energiabsorberendestruktur med betegnelse 100NE2. Samplingsraten ble vist å være kritisk for nøyaktigheten av ASIverdier,og en samplingsrate på minimum 40 kHz anbefales. Simuleringer viser at bruddlasten tilbaseboltene har større innvirkning på ASI enn forbindelsen mellom ben og tverrliggeren. Torsjon itverrliggeren kan være et problem og bør undersøkes videre. Dette ble ikke undersøkt i denneoppgaven grunnet høye simuleringstider (41h for 0,275 s) simulert tid). Ikke-lineære statiskeanalyser ble utført, noe som viste at portalen overlever en WL5 vindlastkategori for portal med ensentermast og WL7 vindlastkategori for to sentermaster. Traditionally, full-scale crash testing is performed to assess the passive safety performance of roadsidestructures. This thesis presents virtual crash testing of a Lattix 4438 highway gantry inaccordance with EN12767. Lattix is a Norwegian company producing and developing frangiblealuminum masts for aviation and road traffic. The objective was to determine if the gantry couldbe classified as non-energy absorbing. Simulations were performed in Abaqus Explicit, based ona detailed FE assembly model including all relevant structural components, contacts, boundaryconditions, and bolt connections. The Norwegian Public Road Administration supplied the vehiclemodel used in the simulations. Acceleration and velocity data were extracted from the simulationsfor calculating Acceleration Severity Index (ASI) and Theoretical Head Impact Velocity (THIV).These parameters are indicators of the potential occupant injury during a crash.The ASI and THIV values for the gantry fulfill the EN12767 requirements for a non-energyabsorbing structure with designation 100NE2. The sampling rate was found critical for theaccuracy of ASI values, and a sampling rate of minimum 40 kHz is recommended. Simulationsshow that the fracture load of the base bolts has a larger impact on ASI than the connectionbetween leg and transom. Torsion of the transom may be an issue and should be investigatedfurther. This was not investigated in this thesis due to the high simulation times (41h for 0.275s simulated time). Non-linear static wind load analyses were performed, proving that the gantrysurvives a WL5 wind load category for single center mast configurations and WL7 wind loadcategory for double center mast configuration.