• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for energi og prosessteknikk
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for energi og prosessteknikk
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aksialkrefter på en reversibel pumpeturbin

Harbo, Johannes
Master thesis
Thumbnail
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2623180
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for energi og prosessteknikk [3337]
Beskrivelse
Full text available on 2022-06-17
Sammendrag
Duge kraftverk har utfordringer knyttet til aksiell last ved ett av to aggregat, som gjør at rotor

har løftet seg ved et par anledninger. For dette prosjektet blir de aksielle kreftene undersøkt for å

bygge opp en bedre forståelse av kreftene som virker. Utfordringene med aksiell last begrenser

mulighetene til å kjøre på bestemte driftspunkter og reduserer fleksibiliteten til kraftverket. Ved

å løse de nevnte utfordringene, kan Duge kraftverk operere med større fleksibilitet og høyere

driftspunkter enn i dag, og dermed oppnå stor økonomisk gevinst. Det ble gjennomført forsøk

på en Francismodell i Vannkraftlaboratoriet ved NTNU for å undersøke de aksielle kreftene

i første del av oppgaven. Feltmålinger fra Duge ble analysert i andre del. Det ble utviklet en

analytisk modell for å estimere og simulere aksiallasten. Aksiallastmodellen baseres på et sett

av ligninger som bruker ulike parametre og geometrier for å beregne aksielle krefter som virker

over og under løpehjulet. For å evaluere aksiallastmodellen, ble det gjennomført forsøk i Vannkraftlaboratoriet

for å sammenligne målt aksiallast med resultatene fra simuleringene.

Francisløpehjul og løpehjul i reversible Francis pumpeturbiner, er begge designet slik at de

hydrauliske kreftene over og under løpehjulet aktivt brukes til å balansere de aksielle kreftene

fra de store massene som roterer. Ved å balansere de aksielle kreftene, letter det lasten på bærelageret.

Det er et mål om å ha en aksiallast på rotor som gir en margin mot at rotor løfter seg

på 10% i forhold til roterende masse ved største negative hydrauliske lastbidraget ved drift på

stasjonære driftspunkter. Resultatet fra målt og beregnet aksiallast i Vannkraftlaboratoriet ble

sammenlignet for å undersøke om aksiallastmodellen treffer på dette designmålet. Resultatene

viste at det for driftspunktene på bestpunkt og overlast blir estimert en last som er under 10%

forskjell fra målt aksiallast for de fleste forsøkene. På dellast var det en forskjell på rett i overkant

av 15%. Felles for alle simuleringene var at de overestimerte aksiallasten i forhold til den

målte lasten. Resultatene fra laboratorieforsøkene viste at det er en stor variasjon i aksiallast

mellom de ulike driftspunktene.

I andre del av prosjektet, ble feltmålinger fra Duge analysert. Med målinger fra hendelsene med

løft av rotor og andre målinger utført ved Duge, ble det gjort undersøkelser rundt hva som kan

påvirke de aksielle kreftene. Aksiallastmodellen ble brukt for å se på hvilke krefter som er årsaken

til løft, og om det er noe forvarsel som kan observeres fra simuleringen. Resultatene fra

simuleringen viste at det er lite som indikerer at rotor skal løfte seg. Simuleringene med data fra

siste løftehendelse, viste en margin på 30 tonn mot løft samtidig som løftet skjer. Flere analyser

av målingene ved Duge viser at trykkene ved innløp og avløp til løpehjul kan føre til at marginen

mot at rotor løfter seg blir liten. Ved begge løftehendelsene er trykkdifferansen mellom

innløpstrykket til spiraltrommen og sugerørskonus 200 mVs. Videre undersøkelser viser at en

tenkt situasjon med økt innløpstrykk, økt sugerørstrykk og stor volumstrøm er kombinasjoner

som gir en større negativ hydraulisk last som virker oppover og fører til mindre margin mot løft

ved stasjonær tilstand. Et grovt estimat gjort ut fra resultater i Vannkraftlaboratoriet og målinger

fra Duge viser at 52 tonn mer last på rotor, kan gi en sikker drift med god margin mot løft. En

løsning for å oppnå dette kan være å øke trykket i spaltevannshulrommet. Med en trykkøkning

i øvre spaltevannshulrom på 18 mVs, kan dette gi effekten som trengs i form av økt trykk over

flaten i spaltevannshulrommet nedstrøms siste øvre labyrint. Tester i laboratoriet viser positive

resultater i form av økt last ved struping av ventil koblet til spaltevannsarrangementet i øvre

spaltevann. Struping av ventil på øvre spaltevann er også mulig å gjøre ved Duge. Hvorvidt

dette kan løse situasjonen på Duge må undersøkes videre og testes på prototype i felt.
 
Duge power plant struggles with one of the turbines lifts at certain areas of operation. Due to

the lift problems, the powerplant cannot operate at some desired operation points. In order to

investigate the axial forces and what affect the forces, experiments were conducted in the Waterpower

Laboratory at NTNU in the first part of this thesis, and analyses of field measurements

from Duge in the second part. A model was developed in order to calculate and simulate the

axial forces acting on the runner. In the Waterpower Laboratory it is possible to measure the

axial forces on the turbine. The measurements were used for validation of the simulated axial

forces.

A Francis runner and a reversible Francis pump turbine runner are both designed to balance

the axial forces in order to ease the load on the thrust bearing. A design goal is a hydraulic

axial force that leads to an axial resultant force of 10% of the total rotating mass. Results from

measured axial force in the laboratory and calculated axial force from the analytical model were

compared. The results from simulations of the axial forces showed some variations on how

accurate the model is calculating the forces compared to the measured axial forces. The results

from the simulations showed less than 10% difference between simulated and measures axial

force at best efficiency point and at over load. At part load the difference between simulated

and measured axial force was 15%. All of the simulations showed an overestimated axial force

compared to the measured force. The results from the measured axial forces also showed that

there are significant differences in total axial force at different operation points.

The field measurements from the lift incidents and a couple of other operations from Duge

power plant were analysed with the aim to investigate what cause the lift. The axial force simulation

model was used to see if it is possible to find what triggers the lift of the rotor by

use of the measured parameters from the incidents. Analyses of the measured parameters were

conducted to investigate the cause of the lift. The results from the simulations show no sign of

the lift that happens. From the last lift incident, the results from the simulation show a force

acting downwards, corresponding to 30 tons, the moment the rotor lifts. The analyses of the

measurements from Duge power plant show that the pressure at inlet and outlet of the runner

may be one of the reasons for the lift. At both lift incidents the differential pressure between

the inlet of the spiral casing and the draft tube cone is 200 mWc. A situation with high inlet

pressure, large volumetric flow and high outlet pressure yield a large negative hydraulic axial

force at steady state condition. This leads to a low resultant force acting downwards and risk of

lift of the rotor if the resultant force becomes negative. A rough estimate, based on the results

from the analyses at theWaterpower laboratory and Duge combined with the theory, shows that

with additional 52 tons acting downwards, could give a safe operation when it comes to lift

incidents. A solution in order to provide the additional axial force is by increasing the pressure

in the leakage water from the upper clearance downstream the labyrinth seal. With an increase

of 18 mWc of pressure in the clearance, this may be enough to provide the additional axial force.

Tests in the laboratory show positive results from increasing the pressure from the leakage

water when it comes to increased total axial force. At Duge the leakage water can be throttled

by an existing valve. Further work is needed to validate if this solution can provide the wanted

effect and result in a safe operation at all operation points.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit