• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for energi og prosessteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for energi og prosessteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Urban wind at the Gløshaugen campus

Røstum, Simen Havneraas
Master thesis
Thumbnail
URI
http://hdl.handle.net/11250/2623179
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for energi og prosessteknikk [2622]
Abstract
En modell av Gløshaugen campus skalert 1: 320 ble opprettet for å evaluere vindforholdene

på Gløshaugen for å utvikle og validere en numerisk modell. For å undersøke vindforholdene

ble det brukt røyk og korn for visualisering av vindforholdene, og trykk,

hastighet og turbulensintensitet ble målt over et bredt spekter av steder på tvers av campus

ved å bruke tre ulike vind retninger på modellen. Trykket ble målt ved hjelp av en

trykkskanner koblet til modellen, og hastigheten og turbulensintensiteten ble målt ved

hjelp av en kobrasonde. Stedene målingene ble gjort er basert på steder av tidligere interesse,

og et ytterligere antall tilfeldig utvalgte steder ble testet for å gi et variert utvalg for

validering av den numeriske modellen.

I alle tilfeller antydde trykkmålingene at vinden stagnerer foran bygningene, og akselererte

over taket. Det ble også foreslått fra trykkmålingene at vinden når den nærmer

seg høyblokkene ikke var homogen i horisontalretningen. Dette ble også identifisert fra

hastighetsprofilene over høyblokkene, noe som betyr at omgivelsene påvirker vindforholdene.

Alle vertikale profiler indikerer lave hastigheter og høy turbulensintensitet nær overflaten,

og hastigheten øker mens turbulensintensiteten reduseres med høyden. En høyere

turbulensintensitet ble observert i større høyder over taket ettersom strømmen beveger seg

nedstrøms over tak. Turbulensintensiteten over bygninger i kjølvannet av en annen bygning

var sterkt påvirket, og viste høyere intensiteter ved større høyder.

Resultatene fra forsøkene ble sammenlignet med en numerisk modell ved hjelp av forskjellige

RANS-modeller for å identifisere hvilken turbulens modell som gir bedre resultater.

Det ble funnet at SST k-omega modellen fungerte bedre for å forutsi trykket, og standard

k-omega modellen viste bedre enighet enn de andre modellene iforhold til turbulensintensitetsprofilene.

Alle turbulens modellene kalkulerte nært samme hastighetsprofiler på alle

steder som ble sjekket. Resultatene fra den numeriske modellen var generelt ikke enige

med de eksperimentelle resultatene. Det mistankes at innløpsbetingelsene og oppsettet av

domenet i den numeriske modellen har en signifikant innvirkning på de numeriske resultatene.
 
A model of Gløshaugen campus scaled 1:320 was created to evaluate the wind conditions

at Gløshaugen and to develop and validate a numerical model. To investigate the

wind conditions, smoke and grains were used for visualization of the wind conditions, and

pressure, velocity and turbulence intensity were measured over a wide range of locations

across campus using three different orientations of the model. The pressure was measured

using a pressure scanner connected to the model, and the velocity and turbulence intensity

were measured using a cobra probe. The measured locations were based on places of

previous interest, and an additional number of randomly selected locations were tested to

bring variety for validation of the numerical model.

In all cases the pressure measurements suggested that the wind stagnates in front of the

buildings, and is sped up above the roof. It was also suggested from the pressure measurements

that the flow approaching the high rises was non homogeneous in the horizontal

direction. This was also identified from the velocity profiles above the high rises, meaning

that the surroundings has an impact on the wind conditions. All of the vertical profiles

indicate low velocities and high turbulence intensity close to the surface, and the velocity

increase while the turbulence intensity decrease with height. A higher turbulence intensity

was observed at a greater height above the roof as the flow travels downstream over a

roof. The turbulence intensity above buildings in the wake of another building was highly

impacted, showing higher intensities at greater heights.

The results from the experiments were compared with a numerical model using different

RANS models to identify what model performs better. It was found that the SST k-omega

model performed better for predicting the pressure, and the standard k-omega model showed

better agreement than the other models with the turbulence intensity profiles. All of the

turbulence models predicted close to the same velocity profiles at all locations checked.

The results from the numerical model did generally not agree well with the experimental

results. It is suspected that the inlet conditions and the setup of the domain in the numerical

model has a significant impact on the numerical results.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit