Digital Modenhet - Et samspill mellom kunde og leverandør
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2623171Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1747]
Sammendrag
Formålet med denne studien er å utforske hvordan kunder av IT-tjenester kan løfte sin digitale modenhet i samarbeid med leverandører. Interessen for digitalisering er økende, og hvordan man utnytter digitalt modne leverandører for å lykkes med denne prosessen er derfor et viktig bidrag.
Empirisk data fra seks bedrifter i en innkjøpsprosess, og fra en IT-leverandør, er innhentet gjennom semistrukturerte intervjuer med en abduktiv tilnærming. Det empiriske materialet og det teoretiske grunnlaget ble utviklet og sammenstilt i parallell. I tillegg til teori om digital modenhet er det benyttet teori om blant annet innkjøp, asymmetri i relasjoner og kravspesifikasjoner som legger grunnlaget for diskusjon og konklusjon.
I studien er det vist at det er mulig å måle den digitale modenheten til bedrifter ved bruk av 19 attributter fordelt på seks organisatoriske dimensjoner (analyse, kultur, ledelse, prosesser, strategi og teknologi). Det er identifisert tre områder bedrifter kan jobbe med for å tilrettelegge samarbeidet med leverandører: (1) Formalisere innkjøpsprosessen, (2) Spesifisere krav til leverandør og (3) Balansere maktforholdet. Våre funn viser at leverandører foretrekker å jobbe med digitalt modne kunder og at digital modenhet kan løftes i samarbeid med leverandører gitt de rette forholdene. The purpose of this study is to explore how customers of IT services can lift their digital maturity in collaboration with suppliers. The interest in digitization is increasing, and how to utilize digitally mature suppliers to succeed with this process is therefore an important contribution.
Empirical data from six companies in a purchasing process and one IT supplier are obtained through semi structured interviews with an abductive approach. The empirical material and theoretical foundation were developed and compiled in parallel. In addition to literature on digital maturity, literature on purchasing, asymmetric relationships and requirement specifications is used. The empirical material and theoretical foundation further lays the foundation for the analysis and finally the conclusion.
This study shows that it is possible to measure and categorize the digital maturity of companies using 19 attributes and six organizational dimensions (analysis, culture, leadership, processes, strategy and technology). Three areas have been identified that companies can work with to facilitate collaboration with suppliers: (1) Formalize the purchasing process, (2) Specify supplier requirements and (3) balance the power relationship. Our findings show that IT suppliers prefer to work with digitally mature customers and that digital maturity can be lifted in collaboration with suppliers given the right conditions.