Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLeira, Bernt Johan
dc.contributor.authorRacko, Roberts
dc.date.accessioned2019-10-17T14:02:05Z
dc.date.available2019-10-17T14:02:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622914
dc.description.abstractI Formula Student som i alle motorsport er sjaføren en stor del av bilen. For å sikre at sjafører kan prestere på sitt beste, må de vœre komfortable i og med racerbilen. For å designe et førermiljø, må føreren plasseres i bilen i optimal sittestilling med hensyn til synlighet, bevegelsesbegrensninger og total komfort for a føle bilens bevegelse og registrere tilbakemeldinger fra hvert dekk. Setet ma vœre fast og støttende, samt vœre lett. Basert pa tidligere sjåfør tilbakemeldinger, ønsket de en sete med mer støtte på nedre rygg og midje, bunn og side støtte, og på grunn av manglende dokumentasjon fra tidligere utformede systemer, ble det anvendt en FEA for utvikling av førermiljø. FEA for setet baserer seg på hvor mye forskyvning er akseptabelt i forhold til oppnådd vekt fra de ekstra lagene av CFRP. Det internt utviklede CFRP-setet fra Revolve NTNUs 2019 racerbil er det letteste setet med brannvegg så langt, med en vekt på 1169g, mens topologi optimaliserte ratt har forbedret ergonomi, redusert produksjonstid og spart 136g i forhold til tidligere års design.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDevelopment of a Carbon Fiber Reinforced Polymer Drivers Environment based on a Structural Integrity Analysis for a Formula Student Racecar
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel