Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAlaliyat, Saleh Abdel-Afou
dc.contributor.authorHonningsvåg, Kristian
dc.date.accessioned2019-10-11T14:00:19Z
dc.date.available2019-10-11T14:00:19Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2621692
dc.description.abstractMennesker har holdt husdyr i tusenvis av år, og de kan gi både komfort og fungere som en følgesvenn, men det er mange som ikke kan ha et organisk kjæledyr, det være seg på grunn av allergier, restriksjoner påført dem av deres miljø, eller av en annen åsrak. I denne oppgaven beskriver jeg hvordan jeg laget en virtuel kjæledyrsapplikasjon, og deretter utførte en brukerstudie for å finne ut om denne eller lignende applikasjoner potensielt kan erstatte organiske kjæledyr. Etter å ha ferdigutviklet applikasjonen og utført en brukerstudie, viste det seg at testgruppen i utgangspunktet var ganske kritiske til ideen om at virtuelle kjæledyr kunne erstatte organiske kjeledyr, men etter å ha prøvd applikasjonen som ble utviklet for denne studien, ble dem generelt mer positive til ideen. Applikasjonen i seg selv ble generelt ikke ansett for å være sofistikert nok til å fylle rollen som et kjeledyr (hovedsakelig på grunn av for få alternativer for interaksjon med kjæledyret). Dette resultatet var som ventet, men testpersonene, ble mer positivt instilt til ideen etter å ha prøvd applikasjonen, så en lignende, men mer sofistikert versjon av applikasjonen, vil sannsynligvis kunne erstatte et organisk kjæledyr, i hvert fall for noen brukergrupper, og jo mer avansert den blir, jo mer brukbar blir den.
dc.description.abstractHumans have been keeping domesticated animals for thousands of years, and they can provide both comfort and companionship, but there are many people that can not have an organic pet, be it due to allergies, restrictions put on them by their environment, or other reason. In this thesis I describe how I created a virtual pet application, and then performed a user study in order to gauge whether this or similar applications could potentially be a replacement for organic pets. After having finished the application and conducted a user study, analyzing the data revealed that the test group was initially quite critical to the idea of virtual pets replacing organic ones, but after having tried the application that was developed for this study, they became in general more positively inclined towards the idea. The application itself was in general not considered to be sophisticated enough to fill the role of a household pet (mainly because of too few options for interactions with the pet). This result was expected, however, the test subjects, did agree more with the idea after having tried the application, so a similar, but more sophisticated version of the application, is likely to be able to replace an organic pet, at least for some user groups, and the more advanced it gets, the more viable it gets.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleVirtual companionship
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel