Show simple item record

dc.contributor.authorLundestad, Øystein
dc.date.accessioned2019-10-11T10:31:25Z
dc.date.available2019-10-11T10:31:25Z
dc.date.created2011-12-21T15:03:12Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationNorsk Filosofisk tidsskrift. 2011, (4), 278-290.nb_NO
dc.identifier.issn0029-1943
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2621555
dc.description.abstractI denne artikkelen forsøker jeg å vise at Habermas’ diskursteori gjennomgår en begrepsmessig utvikling som altfor ofte blir oversett, undervurdert eller misforstått i kommentarlitteraturen. Viktige endringer i hans egen forståelse av de sentrale praktisk-filosofiske begrepene etikk, moral og rett fører til betydelige konsekvenser for hans eget teoretiske rammeverk og dermed også for vår forståelse av hans teser. Jeg forsøker å begrunne hvorfor disse endringene er normativt nødvendige, og vil mot Abizadeh og Apels eksemplariske kritikk hevde at den videre diskursteoretiske differensieringa er en betydelig styrke ved Habermas’ teori.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleDiskursteoriens differensiering – Hvorfor Habermas’ diskursetikk ikke er en etisk teorinb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber278-290nb_NO
dc.source.journalNorsk Filosofisk tidsskriftnb_NO
dc.source.issue4nb_NO
dc.identifier.cristin871736
dc.description.localcodeCreative Commons (CC BY-NC 4.0)nb_NO
cristin.unitcode194,62,70,0
cristin.unitnameInstitutt for filosofi og religionsvitenskap
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal