dc.contributor.author | Lundestad, Øystein | |
dc.date.accessioned | 2019-10-11T10:31:25Z | |
dc.date.available | 2019-10-11T10:31:25Z | |
dc.date.created | 2011-12-21T15:03:12Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Norsk Filosofisk tidsskrift. 2011, (4), 278-290. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 0029-1943 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2621555 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen forsøker jeg å vise at Habermas’ diskursteori gjennomgår en begrepsmessig utvikling som altfor ofte blir oversett, undervurdert eller misforstått i kommentarlitteraturen. Viktige endringer i hans egen forståelse av de sentrale praktisk-filosofiske begrepene etikk, moral og rett fører til betydelige konsekvenser for hans eget teoretiske rammeverk og dermed også for vår forståelse av hans teser. Jeg forsøker å begrunne hvorfor disse endringene er normativt nødvendige, og vil mot Abizadeh og Apels eksemplariske kritikk hevde at den videre diskursteoretiske differensieringa er en betydelig styrke ved Habermas’ teori. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Diskursteoriens differensiering – Hvorfor Habermas’ diskursetikk ikke er en etisk teori | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 278-290 | nb_NO |
dc.source.journal | Norsk Filosofisk tidsskrift | nb_NO |
dc.source.issue | 4 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 871736 | |
dc.description.localcode | Creative Commons (CC BY-NC 4.0) | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,62,70,0 | |
cristin.unitname | Institutt for filosofi og religionsvitenskap | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |