dc.contributor.advisor | Magin, Melanie | |
dc.contributor.author | Barstad, Charlotte | |
dc.date.accessioned | 2019-09-27T14:00:16Z | |
dc.date.available | 2019-09-27T14:00:16Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2619190 | |
dc.description.abstract | Sosiale medier er en viktig plattform for politisk kommunikasjon, og er et viktig redskap
for politikere til å nå ut til velgere. Facebook er det sosiale mediet som har størst
brukerskare blant nordmenn. Denne studien undersøker hvordan partiledere benyttet seg
av strategier som personalisering, incivility, horse race, agendasetting og sakseierskap
på sosiale medier under valgkampen 2017. Ved hjelp av kvalitativ innholdsanalyse
kommer studien frem til at personalisering var den viktigste strategien for
kommunikasjon på Facebook under valgkampen 2017 for partilederne. Dette kan ha
sammenheng med at partilederne ønsker å skille seg fra de andre, men også fordi det er
en viss forventing fra velgerne at de ikke skal fremstå feilfrie, som igjen fører til en
tettere relasjon mellom velger og partileder. Negativitet hadde også svært liten plass i
partiledernes Facebook-innlegg. Dette motstrider også tidligere forskning som antyder at
incivility har fått en større plass i politisk kommunikasjon de senere årene. I tillegg
benytter partilederne seg av strategier som tradisjonelt har vært knyttet til politisk
kommunikasjon i massemediene. Dette kan ha en sammenheng med at partilederne
ønsker større makt til å påvirke den politiske samtalen i større grad enn tidligere. Det
kan også knyttes til at partilederne ønsker å fremstille sitt parti som større enn deres
faktiske størrelse, fordi dette kan trekke til seg velgere. | |
dc.description.abstract | Social media has become an important platform for political communication, and is an
important tool for politicians to reach out to the voters. Facebook is the largest social
media platform in Norway. This study will analyse how the party leaders used strategies
like personalisation, incivility, horse race, agendasetting and issue ownership on social
media during the election campaign 2017. With qualitative content analysis as a method,
the study shows that personalisation was the most important strategy that the party
leaders used on Facebook during the election campaign 2017. This can be related to the
importance for the party leaders to stand out, but also because it is an expectation from
the voters that the party leaders need to show their flawless side. This can lead to a
better relationship between the party leaders and the voters. Negativity was nearly
absent from the Facebook posts from the party leaders. This contradicts earliers studies,
which suggest that incivility has gotten a bigger role in politicial communication in the
later years. The party leaders also use strategies that traditionally have been related to
political communication in the mass media. This can be related to that the party leaders
wish to influence the political conversation in a bigger degree than they had before. They
also want to present their party as a bigger party that their actual size, because this can
lead to them getting more voters. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Kampen om tilværelsen | |
dc.type | Master thesis | |