Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMagin, Melanie
dc.contributor.authorNormann, Maria Storvig
dc.date.accessioned2019-09-27T14:00:11Z
dc.date.available2019-09-27T14:00:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2619184
dc.description.abstractMålet med denne masteroppgaven er å avdekke hvordan humanitære organisasjoner som strategiske aktører arbeider for å komme på dagsorden, og hvor godt de lykkes. Jeg har tatt utgangspunkt i de humanitære organisasjonene Leger Uten Grenser og Flyktninghjelpen, og deres gjennomslag i nyhetsmediene NRK og Aftenposten. Det har blitt gjort lite kvantitativ forskning som støtter kvalitative påstander om at humanitære organisasjoner skaper seg muligheter gjennom strategisk bruk av nyhetsmedia. Funnene fra denne undersøkelsen vil sammen med den tidligere kvalitative forskningen kunne bidra til en mer helhetlig forståelse for hvordan humanitære organisasjoner bruker strategisk mediearbeid for å komme på dagsorden, og hvordan nyhetsmediene reagerer. Dette blir besvart gjennom en kvantitativ innholdsanalyse av pressemeldingene utsendt fra de humanitære organisasjonene, og deres dekning i nyhetsmediene. Oppgavens hovedfunn er at humanitære organisasjoner oppnår mer omtale ved å skrive om, eller være involvert i, hendelser som er relevant for nyhetsmedia. Samtidig fører bruk av nyhetslogikken til at pressemeldingene oftere blir plukket opp. De nyhetskriteriene som har størst gjennomslag er aktualitet, negativitet og nasjonale elitepersoner. Nærhet står også sentralt når de humanitære organisasjonene kommer på dagsorden. Ved å omtale tema som Norge er involvert i, vil sannsynligheten for å komme på dagsorden øke. Videre har nyhetsmedia større interesse for pressemeldinger som rammer inn hendelsene ved å legge vekt på konflikt eller ansvar. De humanitære organisasjonene er også suksessfulle i å påvirke nyhetsmedia til å bruke disse rammene. Hvert år rapporterer de humanitære organisasjonene i utvalget om «glemte» og «neglisjerte» kriser, som de mener trenger mer medieoppmerksomhet. En interessant tendens som ble oppdaget i undersøkelsen er at nyhetsmedia ved noen tilfeller rapporterer mer om disse krisene i det de nevner de humanitære organisasjonene, enn hva de selv gjør i sine pressemeldinger. Dette kan tyde på at de humanitære organisasjonene ikke bruker sin rolle som strategiske aktører for å nå ut til nyhetsmedia med disse krisene i like stor grad som man skulle anta.
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to uncover how humanitarian organizations use their role as strategic actors to set the agenda of news media, and how successful they are. The research is based on the Norwegian department of Doctors Without Borders and the Norwegian Refugee Council, and their publicity in the Norwegian news organizations NRK and Aftenposten. Little quantitative research has been done to support qualitative statements that humanitarian organizations create opportunities through strategic use of news media. The findings of this study, combined with the earlier qualitative findings, will contribute to a more comprehensive understanding of how humanitarian organizations use the media in a strategic way to set the agenda, and how the news media react to it. This is answered through a quantitative content analysis of press releases issued by the humanitarian organizations and their coverage in the news media. The main findings of this thesis are that the humanitarian organizations obtain more publicity by writing about, or being involved in, events that are relevant to the news media. By adapting the news logic, the organizations press releases will get more attention. The news criteria that have the most impact are actuality, negativity and national elite people. Closeness also play an important part when the humanitarian organizations set the agenda. By mentioning topics that Norway is involved in, the probability to reach the agenda will increase. Furthermore, news media have a greater interest in press releases that frame the events by emphasizing conflict or responsibility. The findings show that the humanitarian organizations are also successful in influencing the news media to use these frameworks when referring to the organizations. Every year, the two humanitarian organizations report on «forgotten» and «neglected» crises, which they believe need more media attention. An interesting finding in this paper is that, in some cases, news media report more on these crises, than the organizations do themselves in the press releases. This may indicate that the humanitarian organizations do not use their role as strategic actors to set the agenda with «forgotten» and «neglected» crises, as much as one should assume.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEt vindu mot verden: En kvantitativ innholdsanalyse av humanitære organisasjoners strategiske arbeid for å nå ut til nyhetsmedia, og hvor stor suksess de har.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel