Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorParaschiv, Florentina (Main Supervisor)
dc.contributor.advisorWahlstrøm, Ranik Raaen (Co-Supervisor)
dc.contributor.authorKummervold Olsen, Marita
dc.contributor.authorJacobsen, Stine Lid
dc.date.accessioned2019-09-19T14:04:58Z
dc.date.available2019-09-19T14:04:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2617925
dc.description.abstractDet nye markedet for crowdfunding, som oppstod fra FinTech industrien, har revolusjonert tradisjonell bankvirksomhet når det gjelder finansiering til oppstartsselskaper og små- og mellomstore bedrifter. Til forskjell fra tradisjonell ekstern finansiering, involverer ikke crowdfunding tredjeparter slik som banker, men i stedet blir privatpersoner eller selskaper som trenger finansiering direkte koblet til investorer som er villige til å investere i dem. Til tross for markedets enorme vekst i løpet av det siste tiåret, er forskning på investorer i dette markedet sjelden. Formålet med denne masteroppgaven er å skape en forståelse for hvem investorene er og hvordan de ser på crowdfunding som en investeringsmulighet. På bakgrunn av dette formålet, har vi utviklet følgende forskningsspørsmål: «Hvordan kan vi kategorisere investorene i det norske crowdfunding markedet i dag, og hvordan ser de på crowdfunding som en investeringsmulighet?» For å besvare problemstillingen har vi benyttet oss av et forskningsdesign som består av en triangulering av både kvalitativ og kvantitativ metode. Metoden innebærer innhenting av data gjennom tre intervjuer med ulike plattformer, fem intervju med investorer og en spørreundersøkelse besvart av 25 investorer. Spørreundersøkelsen hadde som mål å enten komplementere, divergere eller konvergere våre empiriske funn fra intervjuer med investorer. Resultatene viser at investorer i det norske crowdfunding markedet kan deles inn i fire ulike kategorier; «Lotto Investors», «Traders», «Business Angels» og «Analytical Investors». Disse kategoriene ble etablert på bakgrunn av investorenes aktivitetsnivå, kompetanse, preferanse for prosjekter og hva deres investeringsbeslutninger var basert på. Vi gir også innsikt i hvordan investorene oppfatter det norske crowdfunding markedet. I denne sammenheng, utviklet vi en ‘oppfatningsmodell’ bestående av ulike elementer som påvirker investorenes oppfatning av crowdfunding som en investeringsmulighet. Disse elementene var; ulike egenskaper ved investorene, kvalitet ved plattformene og markedet/samfunnet. I tillegg ble formålet med investorenes investering, deres oppfatning av risiko og deres motivasjon drøftet i analysen. Dermed har vi dekket flere hull i litteraturen, både med tanke på investorenes motivasjon og deres oppfatninger. Samlet sett bidrar vår masteroppgave til verdifull kunnskap om investorene i crowdfunding som kan være gunstig for både ledere av crowdfundingselskaper og andre investorer.
dc.description.abstractThe new market of crowdfunding, which have emerged from the FinTech industry, has revolutionized traditional banking when it comes to funding for start-up companies and small and medium-sized enterprises (SMEs). Unlike traditional financing, crowdfunding does not involve third parties, such as banks, but instead directly links private persons or firms who needs funding with investors willing to fund. Despite the market’s enormous growth over the last decade, research on the investors in this market is rare. The purpose of this thesis is to create an understanding of the investors and how they perceive crowdfunding as an investment opportunity. For this purpose, we have developed the following research question; “How can we categorize the investors that participate in the Norwegian crowdfunding market today, and how do they perceive crowdfunding as an investment opportunity?” To answer this research question, we used a triangulation of a mixed method research design, with both a qualitative and quantitative approach. The method involves three platform interviews, five investor interviews and a survey answered by 25 investors. The survey aimed to either complement, diverge or converge the empirical findings from the interviews. The results of this thesis show that it was possible to categorize the investors from the Norwegian crowdfunding market into four different groups; “Lotto Investors”, “Traders”, “Business Angels” and “Analytic Investors”. These categories were made on the basis of the investors’ investment activity level, competence, preference for projects and what their investment decisions were based on. We also provide insights about how the investors perceive the Norwegian crowdfunding market. In this context, we developed a perception model consisting of various elements that affects the investors’ perception of crowdfunding as an investment opportunity. These elements are different investor characteristics, platform quality and the market/community. In addition, the purpose of the investors’ investment, their perception of risk and their motivation was added to the analysis. Thus, we have addressed several gaps in the literature, both concerning the investors’ motivation and their perception. Overall, this thesis contributes with valuable knowledge about the investors that is beneficial both to managers of crowdfunding platforms and to investors of crowdfunding.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleCrowdfunding - From an Investor Perspective
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel