Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMerok, Eivind
dc.contributor.authorLeirmo, Daniel - Mathisen, Lyder Aleksander - Irgens, Johannes
dc.date.accessioned2019-09-19T14:02:56Z
dc.date.available2019-09-19T14:02:56Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2617873
dc.description.abstractFormålet med undersøkelsen var å kartlegge eventuelle årsaker til sykefraværet i Telenor kundeservice, avdeling Gjøvik. I rapporten presenteres relevant teori innenfor sykefravær og motivasjon. Kundeservice Gjøvik har over en lengre periode hatt problem med høyt sykefravær. Undersøkelsen ser på hvordan trivsel og mistrivsel påvirker sykefraværet hos de ansatte. Hovedteorien til undersøkelsen er basert på Frederick Herzberg sin to-faktor modell. Som relevant teori for sykefravær blir Gary Johns dynamiske modell benyttet. Abraham Maslows behovspyramide blir brukt som tilleggsteori for motivasjonskrefter. For å kartlegge respondentenes holdninger rundt temaet, var det nødvendig å undersøke deres trivsel og mistrivsel. Det ble benyttet kvantitativ metode for å svare på problemstillingen, som er: «Er det en sammenheng mellom motivasjon- og hygienefaktorer og korttidsfraværet på Telenor Kundeservice, avdeling Gjøvik?”. Undersøkelsen fokuserer på korttidsfraværet. Datainnsamlingen ble gjort via spørreskjema som ble sendt ut til de ansatte. Videre ble dataen analysert gjennom analyseprogrammet SPSS. Resultatet ble drøftet for å gi en oversikt over mulige årsaker til de høye tallene. Resultatet av analysene konkluderer med at motivasjon- og hygienefaktorene hadde svært signifikante sammenhenger med sykefravær. Rapporten møter utfordringer med å tydeliggjøre skille mellom motivasjon- og hygienefaktorer. Det vil si at faktorer som fører til trivsel og mistrivsel er for like i denne undersøkelsen. Telenor kan fokusere på å designe arbeidsoppgavene slik at alle variablene for henholdsvis motivasjon- og hygienefaktorer blir tilfredsstilt. Dette kan ifølge funnene resultere i en reduksjon i fraværet.
dc.description.abstractThe purpose of this research was to assess possible causes to sickness absence in Telenor´s customer service, department Gjøvik. The report presents relevant theory within absence due to sickness and motivation. For a long time Telenor has been facing problems with high percentage of sickness absence. The research provides information about how job satisfaction and dissatisfaction affect the sickness absence in the company. Gary Johns dynamic model of presenteeism and absenteeism is also included as a relevant theory. Finally, Abraham Maslow´s pyramid of needs is used as an additional theory of motivational forces. In order to measure the respondents attitude around the topic, it was necessary to examine their job satisfaction and dissatisfaction. A quantitative method was used to answer the research question, which is: “Is there a connection between motivation and hygiene factors and short-term sickness absence at Telenor customer service, department Gjøvik”. The research focuses on short-term sickness absence. The data was collected by gathering information from a survey. The employees in Telenor was the respondents providing the information. Additionally, the data was analyzed through SPSS Statistics. The results of the analyze concludes that motivation and hygiene factors had a very significant correlation with sickness absence in Telenor. The report faces challenges in clarifying the distinguish between motivation and hygiene factors. In this study, the factors that lead to job satisfaction and dissatisfaction according to Herzberg, were strongly correlated. Telenor can focus on designing work tasks so all variables for both motivation and hygiene factors are satisfied, respectively. According to the results, this may reduce the sickness absence in the company.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEt kvantitativt studie av korttidsfravær i Telenor kundeservice, avdeling Gjøvik
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel