dc.contributor.advisor | Gullikstad, Berit | |
dc.contributor.advisor | Bolsø, Agnes | |
dc.contributor.author | André, Thea Harnes | |
dc.date.accessioned | 2019-09-19T14:01:47Z | |
dc.date.available | 2019-09-19T14:01:47Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2617803 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Temaet for denne oppgaven er studenters forståelser og erfaringer om
mangfoldsledelse. Jeg studerer norske studentlederes tanker om hva
mangfoldsledelse innebærer i deres ledelse og internasjonale studenters forståelser
og erfaringer om slik ledelse av norske studentorganisasjoner.
Hovedproblemstillingen er: Hvilke forståelser av og erfaringer knyttet til
mangfoldsledelse er å finne blant studenter i norske studentforeninger med norske
og internasjonale studenter som medlemmer? Andre spørsmål jeg stiller er:
Hvordan forholder studenter i slike studentforeninger seg til en positiv
mangfoldsdiskurs? Hvordan forstås betydningen av språk for slike
studentforeninger? Hva er de rådende forståelsene om ansvar for problemer med
inkludering av internasjonale studenter blant informantene og i det norske
ordskiftet, og hva slags konsekvenser får dette for studentene?
For å besvare disse spørsmålene analyserer jeg fem kvalitative intervjuer. Tre med
norske studentledere som er ledere for grupper med både norske og internasjonale
medlemmer, og to med internasjonale studenter med medlemsskap i en norsk
studentforening. Jeg bruker to diskursanalytiske tilnærminger i analysen, Nigel
Edleys fortolkningsrepertoar og Carol Bacchis tilnærming kalt “Hva er problemet
representert til å være?”. Andre elementer ved oppgaven er
sosialkonstruksjonisme, teori om mangfold og den positive mangfoldsdiskursen.
Oppgaven består av tre analysekapitler, to der jeg presenterer tre
fortolkningsrepertoar om mangfoldsledelse og en tredje analyse av
problematisering av språk og ansvar for “problemene” hos fire av mine
informanter. Jeg avslutter oppgaven med en refleksjon over konsekvensene av
mine funn om ansvar og peker på hvordan ansvar for inkludering av internasjonale
studenter omtales i media.
Mitt hovedfunn er at studenter forstår mangfoldsledelse som å innebære både
konkrete forståelser og ulike praksiser. En mangfoldsleder skal ideelt sett ha
konkrete forståelser av mangfold i organisasjon og mangfoldsledelse, som at
mangfold er iboende positivt og utøve visse praksiser, som for eksempel
oversetting. Mangfoldsledelse forstås på varierende måter, likevel er det positive
mangfoldet en fellesnevner.
II | |
dc.description.abstract | Abstract
The main topic of this thesis is students understandings of, and experiences
connected to, diversity management. My research question is: What
understandings of and experiences connected to diversity management exist among
students in Norwegian student organizations with both Norwegians students and
international students as members? The other questions I ask are: How do students
in these student organizations relate to the discourse of the inherently positive
diversity? What are the predominant understandings of language in these student
organizations? What are the predominant understandings of responsibility for
problems concerning inclusion of international students among the informants and
in the Norwegian debate, and what are the consequences for the students?
I analyze five qualitative interviews. Three interviews with Norwegian student
leaders who are leaders of groups with both Norwegian and international members,
and two with international students with membership in a Norwegian student
organization. I use two analytical approaches from the discourse analysis field;
Nigel Edley's interpretative repertoire and Carol Bacchi's approach called "What’s
the problem represented to be?". Other elements of the thesis are social
constructionism, current theories on diversity and the positive diversity discourse.
In this thesis I present three interpretative repertoires on diversity management and
a third chapter with analysis of problematization of language and responsibility for
the "problems". I conclude the thesis with reflecting on the consequences of my
findings on responsibility and point out how this topic is discussed in the media.
My main finding is that students understands that diversity management involves
both understandings and practices. A diversity leader should have concrete
understandings of diversity and diversity management, such as diversity being
inherently positive and exercise certain practices, such as translation. Diversity
management is understood in varying ways, yet the positive diversity is a
denominator. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | "Vi er frivillige, vi også" En kvalitativ analyse av studenters forståelser av mangfoldsledelse i norske studentforeninger med internasjonale og norske studenter. | |
dc.type | Master thesis | |