"Vi er frivillige, vi også" En kvalitativ analyse av studenters forståelser av mangfoldsledelse i norske studentforeninger med internasjonale og norske studenter.
Abstract
SammendragTemaet for denne oppgaven er studenters forståelser og erfaringer ommangfoldsledelse. Jeg studerer norske studentlederes tanker om hvamangfoldsledelse innebærer i deres ledelse og internasjonale studenters forståelserog erfaringer om slik ledelse av norske studentorganisasjoner.Hovedproblemstillingen er: Hvilke forståelser av og erfaringer knyttet tilmangfoldsledelse er å finne blant studenter i norske studentforeninger med norskeog internasjonale studenter som medlemmer? Andre spørsmål jeg stiller er:Hvordan forholder studenter i slike studentforeninger seg til en positivmangfoldsdiskurs? Hvordan forstås betydningen av språk for slikestudentforeninger? Hva er de rådende forståelsene om ansvar for problemer medinkludering av internasjonale studenter blant informantene og i det norskeordskiftet, og hva slags konsekvenser får dette for studentene?For å besvare disse spørsmålene analyserer jeg fem kvalitative intervjuer. Tre mednorske studentledere som er ledere for grupper med både norske og internasjonalemedlemmer, og to med internasjonale studenter med medlemsskap i en norskstudentforening. Jeg bruker to diskursanalytiske tilnærminger i analysen, NigelEdleys fortolkningsrepertoar og Carol Bacchis tilnærming kalt “Hva er problemetrepresentert til å være?”. Andre elementer ved oppgaven ersosialkonstruksjonisme, teori om mangfold og den positive mangfoldsdiskursen.Oppgaven består av tre analysekapitler, to der jeg presenterer trefortolkningsrepertoar om mangfoldsledelse og en tredje analyse avproblematisering av språk og ansvar for “problemene” hos fire av mineinformanter. Jeg avslutter oppgaven med en refleksjon over konsekvensene avmine funn om ansvar og peker på hvordan ansvar for inkludering av internasjonalestudenter omtales i media.Mitt hovedfunn er at studenter forstår mangfoldsledelse som å innebære bådekonkrete forståelser og ulike praksiser. En mangfoldsleder skal ideelt sett hakonkrete forståelser av mangfold i organisasjon og mangfoldsledelse, som atmangfold er iboende positivt og utøve visse praksiser, som for eksempeloversetting. Mangfoldsledelse forstås på varierende måter, likevel er det positivemangfoldet en fellesnevner.II AbstractThe main topic of this thesis is students understandings of, and experiencesconnected to, diversity management. My research question is: Whatunderstandings of and experiences connected to diversity management exist amongstudents in Norwegian student organizations with both Norwegians students andinternational students as members? The other questions I ask are: How do studentsin these student organizations relate to the discourse of the inherently positivediversity? What are the predominant understandings of language in these studentorganizations? What are the predominant understandings of responsibility forproblems concerning inclusion of international students among the informants andin the Norwegian debate, and what are the consequences for the students?I analyze five qualitative interviews. Three interviews with Norwegian studentleaders who are leaders of groups with both Norwegian and international members,and two with international students with membership in a Norwegian studentorganization. I use two analytical approaches from the discourse analysis field;Nigel Edley's interpretative repertoire and Carol Bacchi's approach called "What’sthe problem represented to be?". Other elements of the thesis are socialconstructionism, current theories on diversity and the positive diversity discourse.In this thesis I present three interpretative repertoires on diversity management anda third chapter with analysis of problematization of language and responsibility forthe "problems". I conclude the thesis with reflecting on the consequences of myfindings on responsibility and point out how this topic is discussed in the media.My main finding is that students understands that diversity management involvesboth understandings and practices. A diversity leader should have concreteunderstandings of diversity and diversity management, such as diversity beinginherently positive and exercise certain practices, such as translation. Diversitymanagement is understood in varying ways, yet the positive diversity is adenominator.