dc.contributor.author | Dolva, Anne-Stine | |
dc.contributor.author | Johansen, Astrid Smedsrud | |
dc.contributor.author | Lindstad, Marte Ørud | |
dc.contributor.author | Martinsen, Frank Rune | |
dc.contributor.author | Steinseth, Else Berit | |
dc.contributor.author | Wangensteen, Sigrid | |
dc.date.accessioned | 2019-09-19T06:07:16Z | |
dc.date.available | 2019-09-19T06:07:16Z | |
dc.date.created | 2017-12-06T10:13:11Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Tidsskrift for omsorgsforskning. 2017, 3 (3), 216-226. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 2387-5976 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2617502 | |
dc.description.abstract | Utdanningsinstitusjoner har ansvar for å utdanne profesjonsutøvere som er forberedt på tverrprofesjonelt samarbeid i sin yr- kesutøvelse. Det er behov for mer kunnskap om studenters erfaringer når ulike profesjonsutdan- ninger har felles praksisstudier over flere uker. Målet med denne studien var å beskrive studen- ters erfaringer med tverrprofesjonell samarbeids- læring gjennom en fire-ukers felles praksis. Tjue studenter fra to sykepleierutdanninger, en ergoterapeututdanning og en vernepleierutdan- ning samt fem veiledere og fire kontaktlærere deltok. Det ble gjennomført gruppeintervjuer som ble transkribert og analysert med kvalitativ inn- holdsanalyse. Fire kategorier som dannet et mønster på utvik - ling fra «prøvekanin» til pioner, ble avdekket: 1) På ukjent grunn, 2) Nye oppdagelser, 3) Økt innsikt og 4) Læring som gjør en forskjell. Varighet av prak - sis, refleksjonstid over felles praksiserfaringer samt felles arbeidskrav stimulerte læringen. Vei- ledere og kontaktlærere hadde en viktig rolle i å legge til rette for felles læringsaktiviteter og felles refleksjonstid. Kunnskap om studenters erfaringer er av betyd- ning når tverrprofesjonell samarbeidslæring skal implementeres i ulike profesjonsutdanninger. | nb_NO |
dc.description.abstract | Studenters erfaringer med tverrprofesjonell samarbeidslæring: Fra «prøvekanin» til pioner Students' experiences gained through interprofessional learning: from «guinea pig» to pioneer | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Studenters erfaringer med tverrprofesjonell samarbeidslæring: Fra «prøvekanin» til pioner Students' experiences gained through interprofessional learning: from «guinea pig» to pioneer | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 216-226 | nb_NO |
dc.source.volume | 3 | nb_NO |
dc.source.journal | Tidsskrift for omsorgsforskning | nb_NO |
dc.source.issue | 3 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.2387-5984-2017-03-07 | |
dc.identifier.cristin | 1523368 | |
dc.description.localcode | Enhver kan fritt lese, laste ned, kopiere, distribuere, skrive ut, søke i eller lenke til den fullstendige og ferdig bearbeidede teksten i overenstemmelse med Creative Commons-lisensen CC BY-NC 4.0. Bruken er begrenset til ikke-kommersiell aktivitet. | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,65,70,0 | |
cristin.unitname | Institutt for helsevitenskap Gjøvik | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |