Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDolva, Anne-Stine
dc.contributor.authorJohansen, Astrid Smedsrud
dc.contributor.authorLindstad, Marte Ørud
dc.contributor.authorMartinsen, Frank Rune
dc.contributor.authorSteinseth, Else Berit
dc.contributor.authorWangensteen, Sigrid
dc.date.accessioned2019-09-19T06:07:16Z
dc.date.available2019-09-19T06:07:16Z
dc.date.created2017-12-06T10:13:11Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationTidsskrift for omsorgsforskning. 2017, 3 (3), 216-226.nb_NO
dc.identifier.issn2387-5976
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2617502
dc.description.abstractUtdanningsinstitusjoner har ansvar for å utdanne profesjonsutøvere som er forberedt på tverrprofesjonelt samarbeid i sin yr- kesutøvelse. Det er behov for mer kunnskap om studenters erfaringer når ulike profesjonsutdan- ninger har felles praksisstudier over flere uker. Målet med denne studien var å beskrive studen- ters erfaringer med tverrprofesjonell samarbeids- læring gjennom en fire-ukers felles praksis. Tjue studenter fra to sykepleierutdanninger, en ergoterapeututdanning og en vernepleierutdan- ning samt fem veiledere og fire kontaktlærere deltok. Det ble gjennomført gruppeintervjuer som ble transkribert og analysert med kvalitativ inn- holdsanalyse. Fire kategorier som dannet et mønster på utvik - ling fra «prøvekanin» til pioner, ble avdekket: 1) På ukjent grunn, 2) Nye oppdagelser, 3) Økt innsikt og 4) Læring som gjør en forskjell. Varighet av prak - sis, refleksjonstid over felles praksiserfaringer samt felles arbeidskrav stimulerte læringen. Vei- ledere og kontaktlærere hadde en viktig rolle i å legge til rette for felles læringsaktiviteter og felles refleksjonstid. Kunnskap om studenters erfaringer er av betyd- ning når tverrprofesjonell samarbeidslæring skal implementeres i ulike profesjonsutdanninger.nb_NO
dc.description.abstractStudenters erfaringer med tverrprofesjonell samarbeidslæring: Fra «prøvekanin» til pioner Students' experiences gained through interprofessional learning: from «guinea pig» to pioneernb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleStudenters erfaringer med tverrprofesjonell samarbeidslæring: Fra «prøvekanin» til pioner Students' experiences gained through interprofessional learning: from «guinea pig» to pioneernb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber216-226nb_NO
dc.source.volume3nb_NO
dc.source.journalTidsskrift for omsorgsforskningnb_NO
dc.source.issue3nb_NO
dc.identifier.doi10.18261/issn.2387-5984-2017-03-07
dc.identifier.cristin1523368
dc.description.localcodeEnhver kan fritt lese, laste ned, kopiere, distribuere, skrive ut, søke i eller lenke til den fullstendige og ferdig bearbeidede teksten i overenstemmelse med Creative Commons-lisensen CC BY-NC 4.0. Bruken er begrenset til ikke-kommersiell aktivitet.nb_NO
cristin.unitcode194,65,70,0
cristin.unitnameInstitutt for helsevitenskap Gjøvik
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal