Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorild A. Oddane
dc.contributor.advisorSynnøve Hitland
dc.contributor.authorEline Aasebø
dc.contributor.authorMarthe Berget
dc.date.accessioned2019-09-17T14:00:48Z
dc.date.available2019-09-17T14:00:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2617275
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om hvordan medarbeidere i en kunnskapsintensiv organisasjon motiveres. Oppgavens problemstilling lyder: Hvordan motiveres medarbeidere i en kunnskapsintensiv organisasjon? Videre har vi utarbeidet to forskningsspørsmål som skal belyse problemstillingen. Det første forskningsspørsmålet handler om hvordan bedriften kan karakteriseres som en kunnskapsintensiv organisasjon, mens det andre forskningsspørsmålet belyser hvordan medarbeiderne i bedriften opplever sin egen motivasjon. For å besvare problemstillingen har vi utført en kvalitativ studie med en stegvis-deduktiv induktiv metode. Vi har valgt et intensivt forskningsdesign i form av en casestudie. Datainnsamlingen er hovedsakelig basert på dybdeintervjuer med 14 medarbeidere fordelt på to forskjellige avdelinger i en casebedrift. Vi har også innhentet informasjon gjennom møter og e-postutveksling med en informant i bedriften. For å belyse problemstillingen har vi valgt å ta utgangspunkt i teori om kunnskapsarbeid, kunnskapsarbeidere og kunnskapsintensive organisasjoner. Det finnes enorme mengder forskning på motivasjon, og derfor har vi begrenset oss til én stor motivasjonsteori og ti forskjellige motivasjonsfaktorer. Våre funn viser at respondentene våre har flere likhetstrekk med litteraturens beskrivelser av kunnskapsarbeidere, og at arbeidsoppgavene deres i stor grad kan karakteriseres som kunnskapsarbeid. Videre viser funnene at det er flere aspekter ved organisasjonen som har betydning for medarbeidernes motivasjon. Vi oppfatter det slik at arbeidsmetodikken som benyttes, legger til rette for flere faktorer som er viktige for motivasjon, og på denne måten skaper omgivelser som medarbeiderne motiveres av. Vi anser autonomi, tilhørighet og arbeidsoppgaver/utfordringer som de viktigste motivasjonsfaktorene i vår undersøkelse. For medarbeidernes trivsel framstår både arbeidsoppgavene og det sosiale med kollegaer som avgjørende.
dc.description.abstractThis thesis aims to explore how employees in a knowledge-intensive organization are motivated. The main research question of our thesis is: How are employees in a knowledge-intensive organization motivated? To explore this, we have proposed two objectives that will highlight the main research question. The first objective concerns how the firm can be characterized as a knowledge-intensive organization, while the second highlights how the employees of the firm experience their own motivation. To answer our main research question, we have conducted a qualitative study with a stepwise-deductive inductive approach. We have chosen an intensive research design in the form of a case study. The data collection is mainly based on in-depth interviews with 14 employees from two different departments in our case firm. We have also obtained information through meetings and e-mail exchanges with an informant within the company. In order to highlight our main research question, we have used theory regarding knowledge work, knowledge workers, and knowledge-intensive organizations. Due to vast amounts of research on motivation, we have limited the motivation theories to one, and chosen to use ten different motivational factors. Our findings demonstrate several similarities with the literature on knowledge workers, and that their work can largely be characterized as knowledge work. Furthermore, the findings show that there are several aspects of the organization that are of importance for the employees’ motivation. We perceive that the working methodology in use facilitates several factors that are important for motivation, and in this way creates an environment which motivates employees. We consider autonomy, relatedness and tasks/challenges as the most important motivational factors in our study. The work tasks, along with social interactions with colleagues, appear to be crucial for the employees’ well-being.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMotivasjon og kunnskapsarbeidere - En casestudie av hvordan medarbeidere i en kunnskapsintensiv organisasjon motiveres
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel