Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStokken, Roar
dc.contributor.authorJohansen, Jørgen Olsrud
dc.contributor.author
dc.contributor.authorKjensli, Håkon
dc.date.accessioned2019-09-17T14:00:34Z
dc.date.available2019-09-17T14:00:34Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2617260
dc.description.abstractProsessen en nyansatt går igjennom fra å være utenforstående til å bli et godt integrert medlem av en organisasjon, omtales i litteraturen som en organisasjonssosialiseringsprosess. Forskning på fagfeltet er til dels mangelfull sett fra nyutdannedes perspektiv. I denne oppgaven er det derfor undersøkt hva som skaper en positiv opplevelse av den første tiden i byggebransjen for nyutdannede ingeniører. For å danne et nyansert bilde, ble organisasjonssosialiseringen av nyutdannede ingeniører undersøkt fra fire ulike perspektiver: Bedriftens tiltak for å integrere de nyutdannede, de nyutdannedes egen påvirkning, motivasjon og ledelse. For å undersøke nyutdannede ingeniørers opplevelse av den første tiden i byggebransjen, ble det benyttet en kvalitativ forskningsmetode. Datainnsamlingen ble gjennomført i form av dybdeintervjuer med 14 nyutdannede ingeniører, fra fem entreprenørbedrifter i Trondheimsregionen. Studiens funn viser at organisasjonssosialiseringen av nyutdannede styrkes av onboardingsprosesser som hjelper de nyutdannede med å tilpasse seg organisasjonen. Det skjer i form av økt rolleklarhet, sosial aksept, mestringsfølelse og tilhørighet. Spesielt viktig fremstår relasjonen de nyutdannede får med sin fadder. Videre peker undersøkelsen i retning av at de nyutdannede selv påvirker egen organisasjonssosialisering ved å søke tilbakemeldinger, opptre proaktivt og bygge relasjoner. De nyutdannede motiveres av et jobbdesign som legger til rette for autonomi, mestring og ansvar. Tilbakemeldinger fremstår som essensielt for de nyutdannedes motivasjon, da dette er vesentlig for å vite om jobben de gjør er god nok. Et viktig funn i denne sammenheng er at de nyutdannede ikke får tilstrekkelig med tilbakemeldinger fra sine ledere. Studien viser at nyutdannede ingeniører har en positiv opplevelse av den første tiden i byggebransjen, og at dette hovedsakelig skyldes høy grad av indre motivasjon. Den indre motivasjonen kommer av et godt arbeidsmiljø, der de nyutdannede i samspill med organisasjonen, ledere og faddere fokuserer på kvalitetsrelasjoner, tilhørighet, sosial aksept og mestring.
dc.description.abstractThe process a newcomer undergoes when starting out as an outsider, and becoming a well-integrated member of an organization, is in the literature referred to as an organizational socialization process. The research in the field is partly inadequate from the perspective of graduates. In this study, it is therefore examined what contributes to a positive experience of the newly graduated engineers’ first work period in the construction industry. To create a nuanced picture of this process, the organizational socialization of graduates was examined from four different perspectives: The effort of the organizations to integrate the graduates, the graduates’ self-influence, motivation and leadership. To investigate engineering graduates’ experience of their first work period in the construction industry, a qualitative research method was used. The data was collected by using in-depth interviews of 14 newly graduated engineers, from five different construction companies in the region of Trondheim. The main findings show that the organizational socialization of graduates is enhanced by onboarding processes that helps the graduates adapt to the organization, by increased role clarity, social acceptance, self-efficacy, and a feeling of belonging. Particularly important is the relationship between the graduates and their mentor. Furthermore, the findings indicate that the graduates even influence their own organization socialization by seeking feedback, act proactively and build relationships. The graduates are motivated by a job design that facilitates autonomy, self-efficacy and responsibility. Feedback appears to be essential for the motivation of the graduates, as this is essential to know the work outcome. An important finding in this context is that the graduates do not seem to receive enough feedback from their leaders. The study demonstrates that engineering graduates have a positive experience of the first time in the construction industry, and this is mainly due to a high level of intrinsic motivation. The intrinsic motivation evolves from a positive work environment, where the graduates interact with the organization, their leaders and mentors, focusing on relationships of high quality, affiliation, social acceptance and self-efficacy.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOrganisasjonssosialisering av nyutdannede
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel