Dynamiske kapabiliteter hos små og mellomstore bedrifter med nettbutikk
Master thesis

View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- NTNU Handelshøyskolen [1516]
Abstract
Små og mellomstore bedrifter i Midtbyen, Trondheim, opplever stadig endringer iomgivelsene. Både gjennom endringer i de fysiske omgivelsene og mindre trafikk i sentrum,men også gjennom endrede forbruksvaner gjennom netthandelens inntog. Mange bedriftervelger selv å etablere nettbutikk som et motsvar. Samtidig møter en etablert bedrift en nyutfordring i form av endring og behov for ny kompetanse, når den skal utvikle og drifte ennettbutikk. Med bakgrunn i dette, forsøker oppgaven å svare på følgende problemstilling, medpåfølgende forskningsspørsmål:«Hvilke dynamiske kapabiliteter brukes til å utvikle og drifte nettbutikk i små ogmellomstore bedrifter i Midtbyen?»«Hva kjennetegner de som lykkes og ikke lykkes med utviklingen og driften avnettbutikk?»Av problemstillingen benytter oppgaven et teoretisk rammeverk om dynamiske kapabilitet tilå belyse fenomenet. Oppgaven har lagt Zahra et al. (2006) sin definisjon til grunn, ogdefinerer dynamiske kapabiliteter som ferdigheter til å rekonfigurere en bedrifts ressurser ogrutiner på en måte som er sett og vurdert passende av bedriftens beslutningstaker(e).Problemstillingen er besvart gjennom å benytte en kvalitativ metode, hvor seks respondenterhar deltatt på dybdeintervju, i tillegg til et pilotintervju med et selskap som leverernettbutikkløsninger til bedrifter.Oppgaven har funnet anvendelse av flere dynamiske kapabiliteter. Et funn er at bedriftene hartilpasset og koordinert interne og eksterne ressurser for å mestre en IKT-adopsjon. Jeg harogså sett at beslutningstaker har tatt valg som har betydning for rekonfigurasjonen avordinære kapabiliteter – påvirket av sine holdninger og meninger om omgivelsene. Oppgavenfinner også at bedriftene har tilpasset rutiner og praksis for salg og markedsføring for å henteut synergier mellom nettbutikk og fysisk butikk. Bedriftene har også en evne til å se hvilkenkompetanse de trenger og dermed hvilken kompetanse de velger å rekruttere etter. Jeg harogså funnet at bedriftene bruker læringsmekanismene for å rekonfigurere og tilpasseressursene og rutinene sine.De som lykkes organiserer nettbutikken som egen avdeling, med egen kompetanse og har envilje til å prioritere ressurser til nettbutikken. De som ikke lykkes mangler de evnen, og istedet for å se på nettbutikken som et supplement, frykter de kannibaliseringen av fysiskbutikk. De sliter også med å lage ordinære kapabiliteter til nettbutikken, som følge av dette. The challenges of changing environment for small and medium sized enterprises (SME) inMidtbyen, Trondheim, keeps occurring. Change in physical circumstances and fewer visitors,combined with a change in consumer behaviour due to the arrival of online stores both play apart. Many of these businesses choose to establish an online store as a response. In doing so,they meet new challenges in form of organizational change and the need of differentcompetence to operate the online store. With an interest in this, this thesis seeks to explain thefollowing research question and an additional question.“What types of dynamic capabilities does SME in Midtbyen use in order to developand operate online stores?”“What characterize those who succeed and those who don’t succeed developing andoperating an online store?”The theoretical framework used to analyse the research question is dynamic capabilities. Thisthesis uses Zahra et al. (2006, p. 918) definition, and defines dynamic capabilities as “abilitiesto reconfigure a firm’s resources and routines in the manner envisioned and deemedappropriate by its principal decision-maker(s)”. The thesis uses a qualitative method and havedone six personal interviews with six businesses. In addition, there have been a conducted apilot interview with a company who delivers development of online stores for businesses.The thesis has found the use of several dynamic capabilities. One finding as that firms adaptand coordinate internal and external resources to handle ICT-adoption. I have also highlightedthat the decision-maker take choices that effects the reconfiguration of ordinary capabilities –influenced by their thought of the business environment. Another point is that firms adapttheir routines and practices for sales and marketing to gain synergies between the online storeand the physical store. The firms have a ability to se which competences they need, andthereby choose which to recruit. I have also found that firms use the learning mechanism toreconfigure and adapt its resources and routines.Those who succeed organize the online store in its own department, with special competencesand has a will to prioritize resources for the online store. Those who don’t succeed lack thatability of prioritizing, and instead of seeing the online store as a supplement of the physicalbusiness, they fear cannibalization. They also struggle to establish ordinary capabilities,because of this.