dc.contributor.advisor | Solvang, Eivind | |
dc.contributor.author | Steinseth, Joakim Cornelius | |
dc.date.accessioned | 2019-09-11T11:14:13Z | |
dc.date.created | 2016-06-10 | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier | ntnudaim:15763 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2615968 | |
dc.description.abstract | Hafslund Nett har som mål å drifte mesteparten av regionalnettet på 132 kV spenningsnivå. For å øke utnyttelsen av nettet har fokuset blitt rettet mot spenningsoppgradering av kraftledninger med gjenbruk av eksisterende komponenter. Veilederen er utviklet med vekt på å fremheve viktig informasjon slik at beslutningstaker kan vurdere løsningsalternativene på en oversiktlig måte. Delkapitlene med underpunkter er temaer som bør kommenteres for å oppnå et godt underlag for beslutningstaker.
Veilederen har blitt brukt på et prosjekt som omhandler oppgradering av 47 kV regionalnettet sørover fra Hasle innføringsstasjon mot Sarpsborg- og Fredrikstadområdet. Fokuset i oppgaven har vært de to aktuelle ledningene for spenningsoppgradering, Hasle KH og Hasle Navestad.
I samarbeid med Hafslund Nett ble det valgt ut fire vurderingskriterier bestående av gjennomførbarhet, kostnader, estetikk og miljø. Hvert kriterium ble delt opp i tre nivåer med fargekodene grønn, gul og rød. Fargene illustrerer risikoen forbundet ved hvert av kriteriene etter en faglig vurdering basert på tilgjengelig informasjon. I tillegg ble vurderingskriteriene vektet for å kunne vurdere løsningene opp mot hverandre. Gjennomførbarhet ble vektlagt tyngst, etterfulgt av kostnader, estetikk og miljø. Det ble valgt et løsningsalternativ fra hver trasé for videre sammenstilling.
For Hasle KH ble det valgt en løsning for bæremastene hvor traversene fjernes og det etableres nye traverser bestående av komposittisolatorer, kalt «braced post». I avspenningsmastene vil isolatorkjedene og «loopene» forlenges samt stives av med støtteisolatorer. For Hasle Navestad ble det valgt en løsning for bæremastene hvor det etableres en ny travers bestående av komposittisolatorer. I avspenningsmastene vil halvparten av «loopene» føres på oversiden av traversen, og bruk av støtteisolatorer på de resterende fasene på undersiden.
Før sammenstillingen av traséene ble vurderingskriteriene og vektingen av dem revurdert. Kostnader ble vektlagt tyngst, etterfulgt av gjennomførbarhet, estetikk og miljø. Løsningsalternativene for Hasle KH ble anbefalt for videre arbeid med laveste kostnader, korteste trasé og forbedret estetisk uttrykk. | nb_NO |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.subject | Energi og miljø, Energianalyse og planlegging | en |
dc.title | Veileder til spenningsoppgradering av regionalnett med gjenbruk av komponenter | nb_NO |
dc.title.alternative | A Guide to voltage upgrading of high voltage Overhead Lines with emphasis on reusing existing Components | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.source.pagenumber | 117 | |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk,Institutt for elkraftteknikk | nb_NO |
dc.date.embargoenddate | 10000-01-01 | |