• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for elkraftteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for elkraftteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dimensjonering av batteri for reduksjon av effekttopper i banestrømforsyningen

Ali,Armeen; Varlid, Stian Larsen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2338129.pdf (10.93Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2613785
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for elkraftteknikk [1559]
Abstract
Formålet med denne oppgaven er å utføre analyse av målinger, modellere, simuleringer med

tilhørende analyse på banestrømforsyningen for å redusere effekttopper. Dette blir kalt for peak

shaving. Det skal undersøkes om et batterianlegg kan ta seg av de høye kortvarige effekttoppene

som oppstår, spesielt i situasjoner hvor flere tog akselerere samtidig.. Bane NOR sto for

strømmålinger fra Leivoll omformerstasjon på Sørlandsbanen.

For å undersøke hvordan et batterianlegg vil kunne bidra, ble det brukt flere metoder. Effektbehovet

ble først kartlagt gjennom en matematisk modell ved hjelp av Microsoft Excel til å finne en

fornuftig dimensjonering av batteri kapasitet. Det var Bane NOR selv som ønsket en slik modell,

som også kan bli brukt som mal til flere målinger senere.

På bakgrunn av dimensjonert batterikapasitet, ble det satt opp en simuleringsmodell i programmet

DlgSILENT Power factory. Ved hjelp av simuleringsmodellen, ble det konstruert ulike caser. Case

1,med konstante laster. Case 2, laster i tidsserie fra målingene på Leivoll. Case 3, testing av batterier

med forskjellige ladeeffekter. Case 4, uten overliggende nett på en av omformerstasjonene.

Gjennom de ulike casene ble simuleringsmodellen kjørt med og uten batteri, slik at bidraget fra

batterianlegget kom frem.

Ut ifra excel og simulerings resultater, kan det vises at et batterianlegg kan være en god løsning til å

redusere effekttopper med tilstrekkelig batterikapasitet og riktige batteri parametere som er tilpasset

til driftssituasjoner.
 
The purpose of this dissertation is to analyze the given measured current values in a

convertor station to dimensionalize battery capacity. Battery dimensionalizing will

take into consideration, the frequent occurring power peak in the convertor station and

how a battery installation would contribute in reduction of the power peaks, this

phenomenon is also known as peak shaving.

The first method that is used in this dissertation is to examine and analyze the load

over the convertor station in Excel. As Excel was the recommended method for this

thesis, several mathematical functions, graphical illustration and formulas in excel

were utilized to obtain a satisfactory value for battery capacity.

Furthermore, a simulation program Power factory is used to simulate a model of train

network line, convertor stations and battery. The purpose of this simulation is an

attempt to utilize the battery capacity that was obtained from the excel analysen in a

simulation to observe a realistic picture of battery influence in a train network.

After obtaining results of the simulations from several case scenarios, it became

evident that a battery installation would be a wise decision for peak shaving in a

convertor station to achieve desired power offloading. However, it is primitive to

consider an adequate size for battery capacity and other important battery parameters

like discharging power, in order to achieve desired results based on different

scenarios. Such battery installation would compensate for power peak occurrence and

also maintain current and voltage value in the network within desired limits.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit