AMS-måleren: Kartlegging og konsekvensanalyse av tilgjengelig utstyr for tilkobling mot HAN-porten
Bachelor thesis
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for elkraftteknikk [2569]
Abstract
I løpet av 2018 fikk alle norske husstander installert nye strømmålere, såkalte AMS-målere. Disse målerne har mulighet for tilkobling av tredjeparts produkter via HAN-porten for utlesing av detaljert forbruk i sanntid. Formålet med denne oppgaven er å undersøke hva som allerede finnes og hva som kommer på markedet av tredjeparts produkter. Videre er formålet med oppgaven å undersøke konsekvensen av slike produkter, for både forbruker og netteier.
De mest interessante aktørene som finnes i markedet med HAN-produkter er intervjuet for å undersøke hvilke produkter som tilbys i dag og hva som kommer i fremtiden. Hva som kommer i fremtiden er spesielt styrt av fremtidig prismodell for nettleie, siden en nødvendig endring i forhold til dagens struktur er varslet av NVE. Ulike produktkategorier er implementert på tre ulike caser ved bruk av kraftsimuleringsverktøy for å finne hvilke konsekvenser netteier vil kunne få. Nødvendige kostnader for netteier er videre estimert ved hjelp av standard priser for utstyr og estimerte arbeidstimer.
For å kunne estimere kundens kostnadsbesparing som følge av slike produkter er en tenkt eksempelkunde med et aktivt styresystem brukt som utgangspunkt. Forenklinger er gjort for å estimere forbruksmønster og lastflytting, før kostnader for ulike fremtidige prismodeller er beregnet ved hjelp av regneark.
15-20 bedrifter leverer i dag eller planlegger å levere HAN-produkter på det norske markedet. Flere av disse gir kun informasjon om aktuelt strømforbruk og det er dermed opp til kunden å justere forbruket. Andre er styringssystemer som tar aktiv kontroll over strømforbruket i husholdningen basert på kundens preferanser kombinert med systemets egne algoritmer.
Casestudiene viser at implementering av HAN-utstyr som fører til styring av energiforbruket helt klart vil ha en positiv effekt hos netteier i form av spart investeringskostnad i oppgradering av utstyr og kraftlinjer.
Kundens gevinst av å ha HAN-utstyr avhenger av hvilken prismodell NVE velger for nettleie. Modellen «målt effekt» vil potensielt gi kunden størst besparelse ved å installere HAN-utstyr. Smart energy meters, so-called AMR meters, were installed in all Norwegian households during 2018. The AMR meter has a HAN port for potential third-party products. The HAN port continuously streams information about the current energy consumption in the household. The purpose of this assignment is to analyse which third-party products that is in the market. Further, the purpose is to examine the consequences of these products, both for the consumer and the network company.
The most interesting market players in the HAN product market has been asked to see what they are offering today and what is coming. NVE has announced a necessary change in the existing price model for energy invoicing, which means the future price model will be a governing parameter in terms of coming products. Different categories of products have been implemented on three different cases by use of a power grid simulation software and from that, the necessary grid upgrades are found. Costs for upgrades are found by use of standard prices for equipment together with the estimated manhours.
An average consumer with an active system which controls the electrical appliances is considered to do an estimate of the customer savings. Simplifications are made to estimate the energy consumption pattern and corresponding load shifting. The costs for different price models are calculated in a spreadsheet.
15 to 20 different companies offer HAN products today or are planning to offer in near future. Several of these products only give information about the current energy usage, making the user to decide actual adjustments in the consumption. Other products are automatic control systems and take physically control of the energy consumption based on user preferences.
Case studies show that implementation of HAN products for automatic control of the energy consumption most certainly will have a positive effect to the network company in terms of saved investments on equipment and cable upgrades.
The consumer savings of having a HAN product connected to their AMR meter depends on the future price modelling. The model «measured power» will potentially give the greatest savings.