• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Taus kunnskap og toppidrettslinja

Hansen, Ane Lian
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2263354.pdf (6.963Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2613740
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [1769]
Abstract
Sammendrag

Hensikten med denne bacheloroppgaven er å se nærmere på toppidrettslinjenes kunnskap og kompetanse. Oppgaven tar i all hovedsak for seg organisasjonskulturens tause kunnskap som illustreres av tidligere erfaringer. I 2008 kom tilbudet om spisset toppidrett i norsk videregående skole. Tilbudet er forbeholdt morgendagens toppidrettsutøvere, det vil si de aller beste utøverne i sin gren. Gjennom god tilrettelegging som gjenspeiles av kunnskapsrike lærere og godt samarbeid skal tilbudet gagne eleven. Kunnskap har utviklet seg til å bli et viktig konkurransefortrinn i en organisasjonskultur og enkelte kulturer oppnår større suksess enn andre. På bakgrunn av dette undersøker denne oppgaven hvordan en kan forstå taus kunnskap i organisasjonskulturen hos en toppidrettslinje.

For å besvare oppgavens problemstilling ble et kvalitativt forskningsdesign benyttet. Fire informanter fra to ulike toppidrettslinjer ble rekruttert til oppgaven. Det ble gjennomført dybdeintervjuer av alle de fire informantene. En intervjuguide var på forhånd utformet for å strukturere intervjuene. Gjennom sorteringsbasert koding ble resultatene fra intervjuene etablert.

Resultatene fra oppgaven viser at begge toppidrettslinjene benytter seg av tidligere erfaringer i undervisningen. Tilrettelegging og samarbeid synes også å være av betydning. I tillegg viser resultatene at begge toppidrettslinjene virket å være opptatt av helheten rundt eleven med tanke på ferdighetsutvikling. Toppidrettslinjene synes å skille seg fra hverandre i form av ulik utdanningsbakgrunn. Resultatene gir også et uttrykk for at taus kunnskap kan være en ressurs i en toppidrettslinjes organisasjonskultur.

Nøkkelord: Taus kunnskap, organisasjonskultur, toppidrett
 
 
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse
ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit