Kjønnsdelt kroppsøvingsundervisning og trivsel
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2613731Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tidligere kartleggingsstudier viser at de aller fleste elever liker seg godt i kroppsøvingsfaget, der guttene trives bedre enn jentene og mistrivsel er noe som rammer flere jenter enn gutter (Moen mfl., 2018). Kroppsøvingsfaget er viktig for å fremme livslang bevegelsesglede, og for at jentene skal oppleve det er det viktig at de trives i kroppsøvingsundervisningen.
Denne oppgaven vil se om jenter trives bedre i kjønnsdelt kroppsøvingsundervisning der ball-leik er tema, hvordan faget kroppsøving er konstruert, om elevenes selvoppfatning er med på å påvirke trivselen og om jentenes trivsel kan observeres. Problemstillingen for denne oppgaven er todelt: «Trives jenter bedre i kjønnsdelt kroppsøvingsundervisning? Kan observasjon gi innsikt i jentenes opplevde trivsel?»
For å svare på denne problemstillingen sees det på hvordan kroppsøvingsfaget er konstruert, samt teori og forskning om selvoppfatning i kroppsøving. Kroppsøvingsfaget er konstruert gjennom fokus på idrett, der aktivitetene guttene liker best er hyppigst brukt, som for eksempel ballspill, mens de aktivitetene jentene liker best er det minst av (Brattenborg & Engebretsen, 2013, s.190; Londos, 2010 i Engelsrud, 2015, s.28). Dette kan være med på å konstruere guttenes dominans i faget (Imsen, 2005 i Engelsrud, 2015, s.28), og kan ha en betydning for trivselen til jenter i faget (Andrews & Johansen, 2005). Noe annet som også kan være med på å påvirke trivselen er elevens selvoppfatning, der forskning viser at jenter er mer selvsikre når de har kjønnsdelt undervisning og at jenter i større grad er positive til kjønnsdelt kroppsøvingsundervisning (Klomsten, 2012, s.10).
I denne oppgaven ble det benyttet metodetriangulering, der både spørreundersøkelse, observasjon og intervju er brukt. Dermed er det flere perspektiv inkludert; jentenes, min og jentenes kroppsøvingslærer. Resultatene som kommer frem i undersøkelsen er at jentene har et dårligere forhold til kroppsøving enn guttene, guttene liker kroppsøving bedre og synes selv at de er flinkere i kroppsøving enn hva jentene gjør. Jentene trives i noen grad bedre i kjønnsdelt kroppsøvingsundervisning med ball-leik som tema, men det er enkeltindivid som vil tjene mer på det. Det vises også at det er vanskelig å observere jentenes opplevde trivsel. Observasjoner kan gi innsikt i noens trivsel, men ikke alles.
Nøkkelord: kjønnsdelt, konstruksjon, kroppsøving, trivsel, selvoppfatning