Danseres opplevelser i Hip-Hop dansing - Hip-hop kulturen, dansing og danseres opplevelser i et lite miljø.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2613585Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven handler om en kvinnelig og mannlig danser, og deres forhold til hip-hop dansing.Kvalitativ intervjuundersøkelse skal benyttes som metode, ved å intervjue to dansere, som bor ellerhar bodd stort sett hele livet i Norge. Respondentene har forskjellig bakgrunn, og er unge voksenog voksen. Alle er involvert i hip-hop dansing og har forskjellig grad av erfaring og involvering idisiplinen.
I teorien har jeg tatt utgangspunkt i forståelse av selvidentitet, reflektivitet og markør av livsstilen.Jeg vil bruke Giddens senmodernitet og selvidentitet. I fagstoffet beskriver jeg hip-hop utviklingog globalisering. Data som samles fra informantene skal analyseres i lys av disse teoriene, for åillustrere forskjellen mellom individene og deres kjennetegn. I intervjuer med informantene harjeg funnet lignende oppfatninger rundt hip-hop dansing og kultur. Disse funnene har utvidet minanalyse av senmodernitet, selvidentitet, utvikling og globalisering i lys av informantene sineopplevelser. This bachelor's thesis is about a female and a male dancer and their experiences in hip-hop dancing. In this assignment I will be using a qualitative interview method, and the dancers I will be intervjuing have been living most of their lives in Norway. The respondents come from different enviroments. They are a young adult and an adult. They both are involved in hip-hop dancing and have different types of experiences and level of involvement in the enviroment.
In the theory part I have written about self-identity, reflectivity and lifestyles aspects. I will be adapting Giddens' late modernity and self-identity theories. In the subject material I will explaing hip-hop development and its globalization. The data generated from the interviews are analyzed withing the use of the theories I have presented. I have done so to illustrate the differences between the informants and their marks. During the interviews I have found similar notions about hip-hop dancing and the culture. This finds have been integrated in my analyse of late modernity, self-identity and hip-hop development and globalization within the research informants' experiences.