Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Anna
dc.contributor.authorDigerud, Lars
dc.contributor.authorFagerhaug, Andreas Nordstrøm
dc.date.accessioned2019-09-06T14:05:06Z
dc.date.available2019-09-06T14:05:06Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613407
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven har vært å designe et dokkingsystem for fergen milliAmpere i Autoferry-prosjekt til NTNU, som handler om å utvikle en mindre urban autonom passasjerferge. Konseptet med å ha en liten autonome ferge er å skape nye muligheter for bytransport, redusere pendlingstid og forbedre livskvaliteten for mennesker som bor i byer. Autoferry-prosjektet har som mål å kombinere og lage teknologi som gjør dette mulig. Utover det å designe og styrkeberegne dokkingsystemet har prosjektgruppen undersøkt andre mulige dokkingsmetoder, hvilke forhold og krefter et dokkingsystem må designes etter. Denne oppgaven har blitt løst parallelt med en annen bacheloroppgave som har jobbet med å lage et styresystem som automatiserer mekanikken i dokkingsystemet. Dette har blitt utført av elektroingeniører fra NTNU med fordypningen automatiseringsteknikk. Arbeidet i denne oppgaven følger metoden fra boken The Mechanical Design Process (Ullman, 2018) for mekanisk design. Dette innebar for prosjektgruppen å gjøre research, skape idéer og detaljdesigne en spesifikk løsning. Researchfasen skapte grunnlaget for generering av ulike idéer om hvordan et dokkingsystem kunne designes. Dette gjorde at grunnlaget for å gå videre med en løsning ble bedre. Fasen med research satte videre krav til hva den endelige utformingen måtte dekke og bygges for. På bakgrunn av kravspesifikasjonene skisserte gruppen opp og valgte ut fem potensielle løsninger som ble målt opp mot hverandre. CAD-programmet SolidWorks har vært et sentralt verktøy for å designe, utvikle og visualisere løsninger. Av disse fem løsningene ble én løsning valgt for videre utvikling. Den endelige løsningen ble designet gjennom flere iterasjoner for optimalising i forhold til kravspesifikasjonene og funksjonalitet. På den endelige løsningen ble det utført simuleringer og analyser på spenning og deformasjoner på det som ble ansett som de mest kritiske komponentene i dokkingsystemet. Parallelt gjennom prosjektet har gruppen sendt maskintegninger til et verksted på NTNU for produksjon av dokkingsystemet. Deler av det endelige designet som lem og skap for aktuatorene på fergen har blitt bygget. Systemet som låser fergen til bryggen ble ikke bygget på grunn av sen levering av sentrale deler. Til slutt i rapporten har prosjektgruppen kommet med forbedringer for videre utvikling av den valgte løsningen.
dc.description.abstractThe objective of this thesis has been to design a docking system for the ferry, milliAmpere, which is a part of NTNU's Autoferry project about building a small urban autonomous ferry. The concept of having a small autonomous ferry is to create new possibilities for urban transport, reducing commuting time and improve quality of life for people living in cities. The aim of the Autoferry project is about combining and create technology that makes this possible. In addition to design and calculate the forces on a docking system, the project group have examined other docking methods and analyzed what conditions and forces a docking system requires. The thesis has been done in parallel with another bachelor thesis which has been about automating the mechanics of the docking system. This has been done by electrical engineers within the field automation at NTNU. The work in this thesis follows the method in the book The Mechanical Design Process (Ullman, 2018) for mechanical designing. This has involved doing research, create ideas and detail design of a specific solution. The initial research created the basis for generating several ideas for how a docking system could be formed. This made it easier to determine a good solution for further detail designing. The research phase provided the requirements for what a final design had to cover and be built for. Based on the required specifications, the group outlined five potential solutions, where each solution was measured against each other. The CAD program SolidWorks was used to develop, design and visualize solutions. Out of these five solutions, one solution was chosen for further development. The final solution was designed through several iterations for optimization in relation to the required specifications and functionality. On the final solution, SolidWorks was used to run stress and deformation analyzes on what the project group think were the most critical components of the docking system. In parallel with the project the group has sent technical drawings to a workshop at NTNU for building the docking system. Parts of the docking system, like the bow ramp and the actuator cabinets on the ferry have been built. The locking system that locks the ferry to the pier was not built due to late delivery of central parts. Finally, the project group has shown what further improvements the final design needs.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDesign av et automatisk dokkingsystem for en liten autonom passasjerferge
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel