Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAlmli, Frank
dc.contributor.authorDigernes, Christian August
dc.contributor.authorPantelatos, Leander Spyridon
dc.date.accessioned2019-09-06T14:05:01Z
dc.date.available2019-09-06T14:05:01Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613402
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven presenterer en produktutviklingsprosess for et transportmiddel som skal erstatte elbilen for levering av post og pakker på Campus Gløshaugen. Oppgaven er i samarbeid med NTNU Campusservice som drifter den interne posttjenesten. De siste årene har det kommet flere el-sykkel løsninger på markedet, som har blitt en del av flåten hos flere store logistikkforetak. Campusservice utfører, per dags dato, tjenestene sine ved hjelp av elbiler. Det var stor interesse av å undersøke mulighetene for å frakte post via fortauet, i et fartøy som er mer miljøvennlig enn elbil, og som kan integreres bedre i NTNUs fremtidige sentraliseringsprosjekt. Siden oppgaven er bred og omfattende, har gruppens hovedmål vært å presentere et overordnet konsept som tilfredsstiller ønsker og krav til den typen distribusjon Campusservice opererer. Produktutviklingsmetoder er brukt i konseptutviklingen i søken etter de beste løsningene. Oppgaven begynner med en kartleggingsfase av behov og ønsker, før ulike transportmetoder utforskes overordnet. Evalueringsmetoder legges til grunn for å kunne presentere et endelig konsept. Gruppen presenterer en elsykkel med avtagbar tralle som den mest reelle løsningen innenfor de rammene som er gitt. Konseptet er detaljert i en CAD-modell, som også er blitt brukt i visualiseringer. Det har blitt lagt vekt på enkle funksjonelle løsninger setter brukeren i fokus. Modularitet og riktig arbeidshøyde har vært viktige stikkord i utviklingsforløpet. Gruppen har også undersøkt sykkelmarkedet, og utforsket muligheten i tilgjengelige standardkomponenter. Rammen er i hovedfokus, og har blitt analysert ved hjelp av FEA i Solidworks. I tillegg er det gjort beregninger på fremdrift og bremser, for å danne et bilde av hvordan sykkelen oppfører seg i bruk. Det konkluderes med at konseptet svarer godt på de behovene Campusservice har, i tillegg til at det introduserer en bedre ergonomi for transport av tunge pakker i flertall. Beregninger på rammen viser at denne er realiserbar, men det gjenstår en del optimaliseringsarbeid, før denne kan realiseres. Utmatting og dynamiske analyser må gjennomføres, og større deler av sykkelen krever en del detlajeringsarbeid. Konseptet er å anse som en skisse for videre arbeid. Men gruppen er sikre på at konseptet har løsninger av interesse, også for et marked utenom NTNU.
dc.description.abstractThis Bachelor`s thesis presents the development of a vehicle that could substitute an EV for mail services at Campus Gløshaugen. The project is in collaboration with NTNU Campusservice who runs the internal mail service. In the past years several bicycle concepts has been taken into the fleet of major logistic companies, for last-mile operation. As Campusservice runs its operation with the use of EVs, there is a huge interest in trying to find a more environmentally friendly solution, which also can be integrated in the future centralization concept of NTNU. As the project is quite comprehensive, emphasis has been laid on presenting an overall concept, which meets the demands and wishes of Campusservice’s mail service. Product development methods has been used to in the concept development to find the best solution for the context. At first contextual analysis has been done to define the requirements for further concept proposals. Different alternatives for mail transport has been explored, and evaluation methods have been used to choose the final concept for further detailing. The group present an electric bicycle with a detachable trolley as the final concept. A CAD model has been created for further detailing and visualization of the concept. Simple and functional solutions has been which puts the user is in the very focus, has been important. Furthermore modularity and working height has been keywords throughout this project. The bicycle market has been explored for the possibilities that lays in standard components that are available. The bikeframe has been the most important part, which also is analyze by FEA in Solidworks. Calculations on brakes and drivetrain performance has also been made. The group concludes that the proposed concept makes a good match with the requirements at Campusservice, furthermore it introduces a solution to some of the ergonomic issues of today. Analysis on the frame, shows that it can be realized. But dynamic and fatigue analyzes should be made, as part of an optimalization process for the frame. Some parts of the bike also needs a lot more detailing before realization. But the group is confident in presenting a product that inspires, and surely finds interest outside of NTNU as well.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKonseptutvikling av transportmiddel for post og pakker
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel