• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan unngå unødvendig stress og uro hos barn på somatisk sykehus -Sykepleiers rolle

Teigen, Cecilia Ødegård; Røhr, Marianne
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2294472.pdf (362.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2613367
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik [951]
Abstract
SAMMENDRAG

Tittel: Hvordan unngå unødvendig stress og uro Dato: 14.05.19

hos barn på somatisk sykehus

• sykepleiers rolle

Deltaker(e)/ Cecilia Ødegård Teigen

Marianne Røhr

Veileder(e): Siri Gunn Simonsen

Stikkord/nøkkel

ord (3-5 stk) Sykepleiers rolle, barn, angst, uro, sykehus

Antall sider/ord: 9 496 Antall vedlegg: 0

Kort beskrivelse av bacheloroppgaven:

Tall fra 2017 viser at det totalt var 201 315 barn fra 0-19 år innlagt på norske

sykehus. Forskning viser at de aller fleste av disse barna sliter med angst og uro i

forbindelse med sykehusinnleggelsen. Vi hadde et ønske om å finne ut hva vi som

sykepleiere kan gjøre for å redusere denne angsten/uroen så godt det lar seg

gjøre.

Hensikt: Hensikten vår med denne oppgaven var å finne artikler, litteratur og

forskning som kunne belyse og gi svar på problemstillingen vår: Hvordan unngå

unødvendig stress og uro hos barn på somatisk sykehus.

Metode: Vi har brukt metoden litteraturstudie. Vi har funnet seks forskningsartikler

og har organisert, systematisert og gjennomgått disse med et kritisk blikk.

Resultater: Viktige elementer til hva vi som sykepleiere kan gjøre for å unngå

unødvendig stress og uro hos barn innlagt på sykehus. Studien har fem

hovedtemaer: - Samarbeide med foreldre/foresatte -Miljøet på sykehuset -

Sykepleiers kvaliteter -Kommunikasjon og samhandling -Beroligende

medikamenter og distraksjon

Konklusjon: Vi som sykepleiere kan redusere barns uro og angst på flere måter.

Både gjennom et godt samarbeid med foreldrene, der vi legger vekt på god

informasjon, og hvordan vi benytter oss av det fysiske miljøet på sykehuset og

gjennom leker tilpasset det enkelte alderstrinn. Det er også viktig at vi reflekterer

og forbedrer våre kvaliteter som sykepleiere, spesielt med tanke på det

menneskelige plan når det gjelder behandling av barn. Dette skaper et godt

tillitsforhold, noe som er veldig viktig for å hindre angst og uro. Vi kan også benytte

oss av kunnskaper vi har om medikamenter og distraksjon. Forskning viser at en

kombinasjon av dette ofte kan være det beste. Vi må også benytte oss av ulike

distraksjonsteknikker avhengig av barnets alder.
 
ABSTRACT

Title: How to avoid stress and anxiety in children Date: 14.05.19

admitted to somatic hospital

• nurse`s role

Participants/ Cecilia Ødegård Teigen

Marianne Røhr

Supervisor(s) Siri Gunn Simonsen

Keywords nurse`s role, children, anxiety, stress, hospital

(3-5)

Number of pages/words:

9 496

Number of

appendix:0

Short description of the bachelor thesis:

Figures from 2017 shows that a total of 201 315 children from 0-19 were admitted

to Norwegian hospitals. Research shows that most of these children struggle with

anxiety and stress associated with hospitalization. Because of this we wanted to

learn more about what nurses can do to reduce this anxiety /stress as well as

possible.

Purpose: Our purpose was to find relevant articles that could give us answers to

our aim: How to avoid stress and anxiety in children admitted in somatic hospitals.

Method: We have used the literature study method. We have found six research

articles and have organized, systematised and reviewed these with critical eyes.

Results: Important elements to what we, as nurses, can do to avoid unnecessary

stress and anxiety in hospitalized children. The study has five main themes: -

Cooperation with parents / guardians -The environment in the hospital. -The

nurse's qualities. -Relaxing drugs and distraction. -Communication and interaction.

Conclusion: The children's anxiety and stress can be reduced in several ways.

Both through a good cooperation with the parents, where we emphasize good

information, and how we use the physical environment in the hospital through toys

adapted to the individual age step. It is also important that we reflect and improve

our qualities as nurses, especially with regard to the human plan regarding the

treatment of children. This creates a good relationship of trust, which is very

important for preventing anxiety and stress. We can also use the knowledge we

have about medication and distraction. Research shows that a combination of this

can often be the best. We also need to use different distraction techniques

depending on the child's age.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit