Hvordan unngå unødvendig stress og uro hos barn på somatisk sykehus -Sykepleiers rolle
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2613367Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
SAMMENDRAGTittel: Hvordan unngå unødvendig stress og uro Dato: 14.05.19hos barn på somatisk sykehus• sykepleiers rolle
Deltaker(e)/ Cecilia Ødegård TeigenMarianne Røhr
Veileder(e): Siri Gunn Simonsen
Stikkord/nøkkelord (3-5 stk) Sykepleiers rolle, barn, angst, uro, sykehus
Antall sider/ord: 9 496 Antall vedlegg: 0
Kort beskrivelse av bacheloroppgaven:Tall fra 2017 viser at det totalt var 201 315 barn fra 0-19 år innlagt på norskesykehus. Forskning viser at de aller fleste av disse barna sliter med angst og uro iforbindelse med sykehusinnleggelsen. Vi hadde et ønske om å finne ut hva vi somsykepleiere kan gjøre for å redusere denne angsten/uroen så godt det lar seggjøre.
Hensikt: Hensikten vår med denne oppgaven var å finne artikler, litteratur ogforskning som kunne belyse og gi svar på problemstillingen vår: Hvordan unngåunødvendig stress og uro hos barn på somatisk sykehus.Metode: Vi har brukt metoden litteraturstudie. Vi har funnet seks forskningsartiklerog har organisert, systematisert og gjennomgått disse med et kritisk blikk.
Resultater: Viktige elementer til hva vi som sykepleiere kan gjøre for å unngåunødvendig stress og uro hos barn innlagt på sykehus. Studien har femhovedtemaer: - Samarbeide med foreldre/foresatte -Miljøet på sykehuset -Sykepleiers kvaliteter -Kommunikasjon og samhandling -Beroligendemedikamenter og distraksjon
Konklusjon: Vi som sykepleiere kan redusere barns uro og angst på flere måter.Både gjennom et godt samarbeid med foreldrene, der vi legger vekt på godinformasjon, og hvordan vi benytter oss av det fysiske miljøet på sykehuset oggjennom leker tilpasset det enkelte alderstrinn. Det er også viktig at vi reflektererog forbedrer våre kvaliteter som sykepleiere, spesielt med tanke på detmenneskelige plan når det gjelder behandling av barn. Dette skaper et godttillitsforhold, noe som er veldig viktig for å hindre angst og uro. Vi kan også benytteoss av kunnskaper vi har om medikamenter og distraksjon. Forskning viser at enkombinasjon av dette ofte kan være det beste. Vi må også benytte oss av ulikedistraksjonsteknikker avhengig av barnets alder. ABSTRACT
Title: How to avoid stress and anxiety in children Date: 14.05.19admitted to somatic hospital• nurse`s role
Participants/ Cecilia Ødegård TeigenMarianne Røhr
Supervisor(s) Siri Gunn Simonsen
Keywords nurse`s role, children, anxiety, stress, hospital(3-5)
Number of pages/words:9 496Number ofappendix:0
Short description of the bachelor thesis:Figures from 2017 shows that a total of 201 315 children from 0-19 were admittedto Norwegian hospitals. Research shows that most of these children struggle withanxiety and stress associated with hospitalization. Because of this we wanted tolearn more about what nurses can do to reduce this anxiety /stress as well aspossible.
Purpose: Our purpose was to find relevant articles that could give us answers toour aim: How to avoid stress and anxiety in children admitted in somatic hospitals.
Method: We have used the literature study method. We have found six researcharticles and have organized, systematised and reviewed these with critical eyes.
Results: Important elements to what we, as nurses, can do to avoid unnecessarystress and anxiety in hospitalized children. The study has five main themes: -Cooperation with parents / guardians -The environment in the hospital. -Thenurse's qualities. -Relaxing drugs and distraction. -Communication and interaction.
Conclusion: The children's anxiety and stress can be reduced in several ways.Both through a good cooperation with the parents, where we emphasize goodinformation, and how we use the physical environment in the hospital through toysadapted to the individual age step. It is also important that we reflect and improveour qualities as nurses, especially with regard to the human plan regarding thetreatment of children. This creates a good relationship of trust, which is veryimportant for preventing anxiety and stress. We can also use the knowledge wehave about medication and distraction. Research shows that a combination of thiscan often be the best. We also need to use different distraction techniquesdepending on the child's age.