Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStigen, Linda
dc.contributor.authorJohansen, Nina Rebecca
dc.contributor.authorVatshaug, Lene
dc.date.accessioned2019-09-06T14:03:53Z
dc.date.available2019-09-06T14:03:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613317
dc.description.abstractKort beskrivelse av bacheloroppgaven: Årlig rammes 12.000 mennesker i Norge av hjerneslag. To av tre som har gjennomgått hjerneslag, lever med en funksjonssvikt som følge av dette. Nasjonale faglige retningslinjer sier at hjerneslagpasienter bør kartlegges i tidlig fase for å oppdage kognitive utfordringer. Tidlig vurdering av kognitiv funksjon er nødvendig for å gi et passende rehabiliteringstilbud. Bacheloroppgavens hensikt er å få forståelse av ergoterapeuters erfaringer med å benytte skrivebordstester, samt testresultatene av disse i videre behandling etter et hjerneslag. Kvalitativ metode ble benyttet for å svare på forskningsspørsmålet. Det ble gjennomført fire semistrukturerte intervjuer med ergoterapeuter innen spesialisthelsetjenesten. Intervjuene er transkribert fra råtekst til koding og temaer har blitt utarbeidet. Resultatene fra intervjuene gir et innblikk i hvordan ergoterapeuter i spesialisthelsetjenesten erfarer å benytte skrivebordstester og resultatene av disse. Resultatene viser at ergoterapeutene har flere fellestrekk i anvendelse av strategi og kartleggingsmetode av hjerneslagpasienter. Skrivebordstester kan skape forståelse av den kognitive funksjonen til pasienten, for pårørende og andre faggrupper i teamet. Andre faggrupper kan dra nytte av resultatene og legge opp trening og avtaler på en hensiktsmessig måte.
dc.description.abstractShort description of the bachelor thesis assignment: In Norway, 12,000 people get a stroke every year. Two-thirds of people who have suffered a stroke, live with a functional disability as a result. National academic guidelines say that patients with stroke should be assessed in the early stages to detect cognitive challenges. Early assessment of cognitive function is necessary to provide appropriate rehabilitation services. The aim of the bachelor thesis is to obtain an understanding of the experiences of occupational therapists using desktop assessments, as well as the test results of these in further treatment after a stroke. Qualitative method with four semi-structured interviews were conducted in order to answer the research question. The participants were occupational therapists working in specialty health care. The interviews were transcribed from raw text to coding and topics were extracted. The results of the interviews provide an impression of how occupational therapists in the specialty health care experience using desktop assessment and their results. The results indicate that occupational therapists have several common features in applying strategy and assessed method to stroke patients. Desktop assessment can give an understanding of the cognitive function of the patient, to the relatives and other professionals. Other professional groups can benefit from the results and plan training and appropriate treatment sessions.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkrivebordstester - en effektiv måte å få innblikk i den kognitive funksjon etter hjerneslag?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel