Skrivebordstester - en effektiv måte å få innblikk i den kognitive funksjon etter hjerneslag?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2613317Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Kort beskrivelse av bacheloroppgaven:
Årlig rammes 12.000 mennesker i Norge av hjerneslag. To av tre som har gjennomgåtthjerneslag, lever med en funksjonssvikt som følge av dette. Nasjonale faglige retningslinjersier at hjerneslagpasienter bør kartlegges i tidlig fase for å oppdage kognitive utfordringer.Tidlig vurdering av kognitiv funksjon er nødvendig for å gi et passende rehabiliteringstilbud.
Bacheloroppgavens hensikt er å få forståelse av ergoterapeuters erfaringer med å benytteskrivebordstester, samt testresultatene av disse i videre behandling etter et hjerneslag.
Kvalitativ metode ble benyttet for å svare på forskningsspørsmålet. Det ble gjennomført firesemistrukturerte intervjuer med ergoterapeuter innen spesialisthelsetjenesten. Intervjuene ertranskribert fra råtekst til koding og temaer har blitt utarbeidet.
Resultatene fra intervjuene gir et innblikk i hvordan ergoterapeuter i spesialisthelsetjenestenerfarer å benytte skrivebordstester og resultatene av disse. Resultatene viser atergoterapeutene har flere fellestrekk i anvendelse av strategi og kartleggingsmetode avhjerneslagpasienter.
Skrivebordstester kan skape forståelse av den kognitive funksjonen til pasienten, forpårørende og andre faggrupper i teamet. Andre faggrupper kan dra nytte av resultatene oglegge opp trening og avtaler på en hensiktsmessig måte. Short description of the bachelor thesis assignment:
In Norway, 12,000 people get a stroke every year. Two-thirds of people who have suffered astroke, live with a functional disability as a result. National academic guidelines say thatpatients with stroke should be assessed in the early stages to detect cognitive challenges. Earlyassessment of cognitive function is necessary to provide appropriate rehabilitation services.
The aim of the bachelor thesis is to obtain an understanding of the experiences of occupationaltherapists using desktop assessments, as well as the test results of these in further treatment aftera stroke.
Qualitative method with four semi-structured interviews were conducted in order to answer theresearch question. The participants were occupational therapists working in specialty healthcare. The interviews were transcribed from raw text to coding and topics were extracted.
The results of the interviews provide an impression of how occupational therapists in thespecialty health care experience using desktop assessment and their results. The results indicatethat occupational therapists have several common features in applying strategy and assessedmethod to stroke patients.
Desktop assessment can give an understanding of the cognitive function of the patient, to therelatives and other professionals. Other professional groups can benefit from the results andplan training and appropriate treatment sessions.