Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGransjøen, Ann Mari
dc.contributor.authorKraglund, Anders
dc.contributor.authorBjørklund, Håkon
dc.date.accessioned2019-09-06T14:03:48Z
dc.date.available2019-09-06T14:03:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613311
dc.description.abstractProblemstilling: Hvilke utfordringer mener radiografene at de møter på undersøkelser av barn på konvensjonell røntgen, og hvordan løser de disse utfordringene? Hensikt: Vi har fått inntrykk av at det er relativt lite informasjon og praksis innen barneradiografi i løpet av utdanningen. Formålet blir å innhente informasjon fra ferdig utdannede radiografer og på den måten lære av deres erfaringer med barn på røntgen. Metode: For å innhente informasjon om radiografers erfaringer tok vi i bruk en kvalitativ metode. Vi brukte et semi-strukturert intervju med 10 forhåndsetablerte spørsmål. Informantene våre er radiografer ute i praksis. Vi brukte Malterud sin analyse for å analysere materialet vi fikk. Resultat: Gjennom intervjuene fikk vi mange forskjellige løsninger på hvordan vi kan håndtere og kommunisere med barn. Vi fant ut at kommunikasjon var den største utfordringen når det gjaldt barn på 2-5 år. Videre fant vi ut hvordan man kan løse ulike utfordringer, hvordan foreldrene er til hjelp, hvordan man kan avlede barna og få barn til å ligge rolig på røntgenbordet osv. Konklusjon: Det er avgjørende å vinne tillit og trygghet hos barnet, og opptre ulikt i flere situasjoner med tanke på alder og kognitiv utvikling. For at vi skal kunne oppnå dette er blant annet kommunikasjon viktig. Det er også viktig for radiografen å innhente god kunnskap selv, spesielt siden det er lite fokus på behandling av barn under utdanningen.
dc.description.abstractResearch question: What challenges do radiographers think the face during examination of children in conventional x-ray, and how do they solve these challenges? Purpose: We have got the impression that there is relatively little information and practice in children’s radiography in the education. The purpose will be to gather information from radiographers in order to learn from their experiences with children in the radiologic section. Method: In order to gather information about radiographers’ experiences with children, we chose a qualitative method. We used a semi-structured interview with 10 preestablished questions. Our informants were radiographers out in the field. We used Malterud’s analysis to analyze our material. Result: Through our interviews we got many solutions on how to deal and communicate with children. We found out that communication is the biggest challenge when it came to children at age 2-5. We also found out how to solve different challenges, how parents can help us to improve the x-ray examination, how to distract children and how to make the child lay still on the x-ray table etc. Conclusion: It is essential to win trust and security in the children, and act differently in different situations with regards to the child’s age and cognitive development. Communication is important in order to achieve this. It is also important for the radiographer to gather knowledge themselves, since it is so little focus on treatment of children during education.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtfordringer radiografer møter på under røntgenundersøkelser av barn og hvordan de løser de
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel