• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sykepleie ved språkvansker etter hjerneslag.

Andersen, Gina Karoline Bjertnes; Hagebakken, Gry Anita; Tobru, Kristin
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2312696.pdf (6.857Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2613299
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik [1882]
Abstract
Bakgrunn: Afasi gir en svikt i talefunksjonen og deles inn i to hovedtyper, som skiller mellom ekspressiv

(å finne ord) og impressiv (å forstå ord). De vanligste typene for kommunikasjon er verbal- og nonverbal.

Kommunikasjon med pasienter rammet av afasi kan være utfordrende fordi pasienten kan ha problemer

med å forstå og bruke ord. Sykepleieren trenger derfor kunnskap og interesse for å samhandle med

pasienten. En allianse mellom pasient og sykepleier er en viktig base for god kommunikasjon. Pasienter

med afasi i sykehus vil være i en sårbar situasjon, da de møter ukjente mennesker som ikke kjenner

pasientens vaner og behov. Sykepleier må møte pasienten slik at han eller hun stimulerer til mestring og

trygghet i en slik situasjon. Inadekvat kommunikasjon mellom pasienter og sykehuspersonell kan være en

trussel mot velferd og pasientsikkerhet.

Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å finne ut hva som skal til for å bedre kommunikasjon mellom

sykepleiere og afasirammede i sykehus.

Metode: Dette er en litteraturstudie, det ble søkt i forskjellige databaser, brukt faglitteratur og litteratur

etter pensum. Etter kritisk vurdering presenteres syv vitenskapelige forskningartikler. Deretter diskuteres

funn fra artiklene opp mor fag- og pensumlitteratur.

Resultat/Funn: Funnene viste at det er viktig å opprette en allianse for å oppnå god kommunikasjon,

tilstrekkelig tidsbruk og opplæring av sykepleier. Bruken av lukkede spørsmål hjelper ikke pasientens

språkutvikling. Opplæring, kurs og hjelpemidler hadde god effekt på kommunikasjon mellom pasient og

sykepleier. Kommunikasjonsplaner utviklet av logoped letter kommunikasjon og frustrasjon for både

sykepleier og pasiente.

Konklusjon: Bruk av kommunikasjonsplaner, hjelpemidler og tidlig veiledning i kommunikasjon av

sykepleiere, bidrar til å bedre kommunikasjon mellom pasienten og sykepleieren. Implementering av

kommunikasjonsplaner anbefales slik at man har retningslinjer å følge i praksis. Dette krever også

dokumentasjon og journalføring slik at man kan se fremskritt hos pasienten.
 
Background: Aphasia is a failure in speech function, wich can be divided into two main categories,

expressive (finding words) and impressive (understanding words). Verbal- and nonverbal is the most

common kinds of communication. Communicating with patients affected by aphasia can be challenging

because they have trouble understanding and using words. Therefore nurses need knowledge and interest to

interact with patients. An alliance between nurse and patient forms a good foundation in communication. In

hospital patients affected by aphasia will be in a vulnerable position because they meet staff who do not

know the patients habits and needs. Nurses must therefore provide security and encourage coping with the

situation. Inadequate communication between staff and patient may be a threat to welfare and patient

safety.

Aims: The aim of this study is to find out how communication can be improved between nurse and patient

suffering from aphasia

Method: This study is a literature review, databases was search for relevant scientific articles. Academic

research literature and literature from curriculum is also used. Seven scientific articles are analysed and

presented. Further are findings from academic research literature, literature from curriculum and the seven

selected articles discussed.

Results: Findings show the importance of: (1) creating an alliance, (2) sufficient time spent and (3)

education of nurses to achieve good communication. Using closed questions did not assist the patients

language development. Communication aids and education had a positive impact on interactions between

nurse and patient. The use of communication plans developed by a speech therapist facilitates

communication for both nurse and patient.

Conclusion: The use of communication plans, aids and early guidance for staff helps to improve

communication between patient and nurse. Implementation of communication plans is recommended, this

way nurses have guidelines when communicating with the patient. This requires improvement in patients to

be documented in medical record. This way progress in patients can be seen.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit