Motorisk kompetanse og fysisk form hos mennesker med en intellektuell funksjonsnedsettelse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2613247Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
SammendragBakgrunn: Både fysisk form og motorisk kompetanse beskrives som viktige faktorer for deltagelse i fysisk aktivitet, velvære og mestring av hverdagslivets aktiviteter. Forskning viser til en sammenheng mellom fysisk form og motorisk kompetanse hos mennesker med en typisk utvikling. Teori indikerer et gjensidig, utviklingsmessig og dynamisk forhold. Mennesker som er i bedre fysisk form er mer fysisk aktive og fortsetter å utvikle sin motoriske kompetanse i et livsløpsperspektiv. Et dynamisk systemteoretisk perspektiv kan bidra til en forståelse av prosesser i motorisk utvikling gjennom et livsløp.Hensikt: Det er gjort lite eller ingen forskning på sammenhengen mellom fysisk form og motorisk kompetanse hos mennesker med en intellektuell funksjonshemming. Hensikten med denne masterstudien er å undersøke sammenhengen mellom motorisk kompetanse og fysisk form hos voksne med en intellektuell funksjonsnedsettelse. Metode: For å etablere en forståelse for dette ble det gjennomført både fysisk form tester samt fin- og grovmotoriske tester på 34 voksne med intellektuell funksjonsnedsettelse (gjennomsnittsalder 32,41, SD 10,67). Deltakerne var en del av et idrettstilbud som er spesielt tilrettelagt for mennesker med en intellektuell funksjonsnedsettelse. De tre deltestene stille lengde, støt av medisinball og hurtigløp 20 m. fra «Test of Physical Fitness» samt 2 min. Step-test fra «Functional fitness test» ble benyttet til å vurdere fysisk form. Testbatteriet «Test of Motor Competence» med to finmotoriske og to grovmotoriske delelementer ble benyttet i måling av motorisk kompetanse.Dette er en kvantitativ tverrsnittsstudie med produktorienterte målemetoder. Det ble foretatt korrelasjonsanalyser for å undersøke sammenhengen mellom de to variablene. Resultater: Resultatene avdekker en signifikant, moderat til god, sammenheng mellom motorisk kompetanse og fysisk form innenfor utvalget.Konklusjon: Disse resultatene er relevant i møte med mennesker med en intellektuell funksjonsnedsettelse og i arbeidet med å ivareta og fremme fysisk form og motorisk kompetanse hos dem. Dette er viktig siden begge variablene spiller en rolle for helse og velvære. Nøkkelord: fysisk aktivitet, tilpasset fysisk aktivitet, dynamisk systemteori, motorisk utvikling, intellektuell funksjonsnedsettelse, helse og velvære AbstractBackground: Physical fitness and motor competence are both important contributors to engagement in physical activity, well being, and mastery of daily activities. Research shows a correlation between physical fitness and motor competence in people with typical development. Theory indicates a reciprocal and developmentally dynamic relationship. Physically fit people are likely to be more physically active and continue to develop motor competence. Taking a dynamical system perspective can help us understand the life span process of motor development. Purpose: Little or no research has been done to investigate the relationship between motor competence in people with an intellectual disability. The purpose of this study is to examine the relationship between physical fitness and motor competence in adults with an intellectual disability. Methods: This was done by testing physical fitness and fine- and gross motor competence in 34 participants (mean age 32,41, SD 10,67). The participants were part of sport teams especially adapted for people with an intellectual disability. Standing broad jump, running 20 m. as quickly as possible and pushing a medicine ball from the «Test of Physical Fitness» and the 2 min. Step-test from the «Functional fitness test» was used to assess physical fitness. «The Test of Motor Competence» was used to assess motor competence using two fine motor and two gross motor tasks.This research is a quantitative cross-sectional study with product-oriented assessments. Correlation analysis is used to examine the relationship.Results : The results show moderate to strong, as well as a significant correlation between motor competence and physical fitness within the sample.Conclusions: These results are relevant to the work of maintaining and developing both sufficient physical fitness and motor competence in people with an intellectual disability as these factors are important contributors to their health and well being.Keywords: Physical activity, adapted physical activity, dynamical system approach, motor development, intellectual disability, health and well being