Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaga, Monika
dc.contributor.authorJuberg, Ida
dc.date.accessioned2019-09-06T14:03:08Z
dc.date.available2019-09-06T14:03:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613243
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Lek er en dominerende aktivitet i barnas liv og anses som viktig for barns utvikling og læring. Risikofylt lek er en spennende, ekstatisk form for lek som kan innebære en risiko for fysisk skade. Det er beskrevet mange utviklingsmessige fordeler av å være aktiv i risikofylt lek, blant annet utvikling av motoriske ferdigheter. Barns motoriske kompetanse utvikles ifølge dynamisk system teori gjennom interaksjon mellom både indre og ytre faktorer, og den motoriske læringen oppstår som følge av øvelse og erfaring. Det er gjort lite eller ingen forskning som undersøker sammenhengen mellom barns risikofylte lek og utvikling av motorkompetanse. Når barn utfordrer seg, utforsker og opplever i ulike miljøer på grensen av deres nåværende ferdighetsnivå, slik som i risikofylt lek, antas det at de vil få erfaring og øvelse som må til for å utvikle motoriske ferdigheter. Hensikt: Hensikten med denne masteroppgaven er derfor å 1, kartlegge hvordan foreldre tolererer barns risikofylte lek, 2, undersøke om det er kjønnsforskjeller i foreldres toleranse for risikofylte lek for gutter og jenter og 3, undersøke sammenhengen mellom risikofylt lek og motorisk kompetanse. Metode: For å gjennomføre dette tverrssnittsstudiet besvarte 52 foreldre spørreskjemaene Tolerance of Risk in Play Scale (TRIPS) og Developmental Coordination Disorder Questionnair (DCDQ´07), for å avdekke foreldrenes toleranse for risikofylt lek og foreldrenes oppfattelse av barnas motoriske kompetanse. For å besvare disse problemstillingene ble det gjennomført deskriptive analyser, Mann Whitney U test ble brukt for å utforske kjønnsforskjeller og korrelasjonsanalyser ble brukt for å utforske sammenhengen mellom risikofylt lek og motorisk kompetanse. Resultat: Resultatene viser at foreldre virker å tolerere risikofylt lek i forhold til de fleste kategorier for risikofylt lek. Kjønnsforskjeller i forhold til foreldrenes toleranse viste signifikante forskjeller knyttet til to av kategoriene for risikofylt lek, samt for total summen til fordel for guttene. Korrelasjonsanalysen viste svake til moderate korrelasjoner mellom noen av kategoriene for risikofylt lek og noen av faktorene for motorisk kompetanse. Konklusjon: Foreldrene virker å tolerere risikofylt lek, men det er observert noen kjønnsforskjeller i foreldrenes toleranse. Det er signifikante sammenhenger mellom deler av den risikofylte leken og deler av den motoriske kompetansen. Denne informasjonen kan gi mer innsikt i hvilke fordeler som kan komme av å delta i risikofylt lek. Nøkkelord: Barn, motorisk læring, fysisk aktiv lek, fysisk aktivitet og dynamisk systemteori
dc.description.abstractAbstract Background: Play is a dominant activity in children's lives and is considered important for children's development and learning. Risky play is an exciting, ecstatic form of play that may involve a risk of physical injury. Many developmental benefits have been described to come from being active in risky play, including the development of motor skills. Children's motor competence is developed according to a dynamical systems theory through interaction with both internal and external factors, and motor learning arises from practice and experience. There has been little or no research investigating the relationship between children's risky play and the development of motor competence. When children who challenge themselves, explore and experience in different environments on the edge of their current skill level, like in risky play, it is believed that they will gain experience and practice to develop motor skills. Purpose: The purpose of this master`s thesis is 1, to explore how parents tolerate children's risky play, 2, to examine whether there are gender differences in the parents' tolerance of boys and girl’s participation in risky play and 3, to examine the relationship between risky play and motor competence. Method: To conduct this cross-sectional study, 52 parents responded to the Tolerance of Risk in Play Scale (TRIPS) and Developmental Coordination Disorder Questionnaires (DCDQ´07), to reveal parental tolerance for risky play and parental perception of children's motor competence. To answer these issues, descriptive analyzes were conducted, the Mann Whitney U test was used to explore gender differences and correlation analyzes were used to explore the relationship between risky play and motor competence. Results: The results show that parents seem to tolerate risky play in most categories of risky play. Gender differences in relation to the parents' tolerance revealed significant differences concerning two of the categories of risky play, as well as for the total sum in favor of the boys. The correlation analysis showed weak to moderate correlations between some of the risky play categories and some of the factors of motor competence. Conclusion: Parents seem to have tolerance for risky play, but some gender differences have been observed in parental tolerance. There is a significant relationship between some of the categories of risky play and some of the factors of motor competence. This information can provide more insight into the benefits that can come from participating in risky play. Keywords: Children, motor learning, physical active play, physical activity and dynamic system theory
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRisikofylt lek og motorisk kompetanse hos førskolebarn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel