Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvaal, Stig
dc.contributor.advisorGansmo, Helen J.
dc.contributor.authorNordgård, Synne Aadde
dc.date.accessioned2019-09-06T14:00:14Z
dc.date.available2019-09-06T14:00:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613022
dc.description.abstractSammendrag Norge har forpliktet seg til å redusere klimautslipp med 40% innen 2030. I 2017 viste tall at klimautslippet hadde økt med 3% fra 1990. Det er altså en lang vei å gå for å nå målet som er satt, og den norske staten har gjort flere tiltak for å kunne redusere utslippet. Et av disse tiltakene er forskriften mot bruk av mineralolje til oppvarming av bygninger. Forbudet ble vedtatt juni 2018, og som gjelder i sin helhet fra 1. januar 2020. Oljeforbudet har som hensikt å redusere utslippet av CO2 knyttet til bruken av mineralolje i norsk bygninger. I denne oppgaven ser jeg på de problemene som Oljeforbudet prøver å løse. Ved å løse disse problemene er det derimot flere problemer som oppstår. I forbudet blir ansvaret om å håndheve forbudet delegert til de enkelte kommunene. Vi har 426 kommuner i Norge. Noe som vil si at det kan være 426 ulike måter å fortolke forbudet på, og 426 ulike måter å håndheve forbudet på. For å belyse problemene som oppstår, og de ulike tolkningene av Oljeforbudet har jeg brukt Aktør-Nettverksteori og translasjon. Jeg har brukt Callon sin translasjonsmodell for å analysere de ulike fortolkningen og oversettelsene som er gjort av forbudet. Norge har i dag ikke et register som forteller hvor mange husstander og bygninger som benytter seg av mineralolje til oppvarming. Det at det ikke finnes et slikt register gjør arbeidet med å håndheve forbudet mye vanskeligere for alle parter, og det vil ikke kunne bli sagt med sikkerhet at alle oppfyller kravene som er satt i forbudet. Når forbudet mot mineralolje trer i kraft er det også flere lovbestemmelser som vil være viktig å følge med på. Forurensningsforskriften gjelder for alle nedgravde oljetanker over 3200 l. I Forurensningsforskriften blir det fastsatt at alle nedgravde oljetanker over 3200 l skal vedlikeholdes jevnlig, og om de ikke er i bruk skal tankene tømmes og fjernes. De aller fleste privateide oljetanker derimot, er under 3200 l. Det vil si at de ikke omfattes av hverken Oljeforbudet, som ikke nevner oljetanker i det hele tatt, eller Forurensningsforskriften. Disse tankene vil bli liggende som tikkende miljøbomber i norske hager i mange år framover.
dc.description.abstractAbstract In 1990 Norway committed to reducing greenhouse gas emissions with 40% within 2030. Studies done in 2017 showed that the number had gone up with 3% from the number in 1990. We still have a long way to go when it comes to reducing the greenhouse gas emissions, and the Norwegian government have decided on many measures to reduce the numbers. One of these measures is the ban of fossil fuel used in heating of buildings, the ban was decided in June of 2018 and will be official on the 1st of January 2020. In this paper, I will look at the problems which the ban of fossil fuel is trying to solve. By solving these problems new problems appear. The ban puts the responsibility of enforcing the ban on the different counties. We have 426 different counties in Norway. This means that there will be 426 different interpretations of the ban, and 426 different ways to enforce the ban. To enlighten the problems, I will use actor-network theory. I will also use translation to view the different interpretations of the ban. I will use Callons translation model to view the different translations of the ban and how the different translations will make for different interpretations. Norway does not have a register over the different households and buildings that use fossil fuel to heat up the buildings. This is a problem that will make it difficult for everyone to enforce the ban of fossil fuel, and we cannot be certain that all the users of fossil fuel follow the ban. When the ban against fossil fuel is active it will also be important to remember other laws that also regulate the environment. The law to regulate pollution (Forurensningsforskriften) regulates oil tanks over 3200 l. The law says that all tanks over 3200 l needs to be checked regularly, and if not in use, be emptied and removed. Most of oil tanks that are owned by private households are under 3200 l, and therefor will not be a part of the pollution regulation. Neither the law of pollution regulation or the ban of fossil fuel mentions oil tanks under 3200 l. This means that there will be possible environment bombs in the gardens of Norwegians household in many year to come.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMen tankene mine får du aldri!
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel