Samkonkurranse i kundeleverandørrelasjoner - En casestudie fra den norske sportsbransjen
Master thesis
View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- NTNU Handelshøyskolen [1773]
Abstract
Sportsbransjen gjennomgår en rekke endringer knyttet til blant annet forhandlerens utvikling av sine egne merker, samt leverandørenes utvikling av sine egne salgskanaler som de benytter seg av for salg av sine produkter direkte til forbrukerne. Som følge av dette er forhandlerne og leverandørene ikke bare samarbeidspartnere lengre, men også konkurrenter (for eksempel Kim et al., 2013). Denne typen relasjoner mellom bedriftene kalles for samkonkurranse (for eksempel Bengtsson og Kock, 2000; Fernandez et al., 2014). Formålet med denne oppgaven er å kunne kartlegge hvordan forskjellige former for samkonkurranse som oppstår i kunde-leverandørrelasjonene kan påvirke interaksjonsprosessen og atmosfæren mellom bedriftene. For å undersøke dette skal følgende problemstilling besvares i denne oppgaven: ” Hvordan kan forskjellige former for samkonkurranse påvirke kunde-leverandørrelasjonene mellom bedriftene i sportsbransjen?”. For å besvare problemstillingen har en kvalitativ casestudie blitt gjennomført. Empirisk data ble samlet inn gjennom intervjuer hos en forhandler i sportsbransjen og dens leverandører. Casestudien tar utgangspunktet i et teoretisk rammeverk som består av teoriene fra IMP sin nettverksperspektiv-tilnærming som omhandler samkonkurranse, interaksjonsprosess og atmosfære i bedriftsrelasjonene. Empirisk data sammen med det teoretiske rammeverket dannet utgangspunktet for analyse og diskusjon. Oppgavenes funn viser at endringene som relasjonen mellom forhandleren og leverandøren gjennomgår ved oppstått samkonkurranse er avhengig av graden av samarbeid og graden av konkurranse mellom aktørene. Interaksjonsprosessen og atmosfæren mellom bedriftene i relasjonene med en sterk konkurranse vil gjennomgå flere endringer og modifikasjoner på grunn av leverandørenes ønske om å frigjøre flere ressurser for utvikling av sine egne salgskanaler og effektivisering av samhandlingsprosessen med sine forhandlere. Samtidig vil interaksjonsprosessen og atmosfæren mellom bedriftene i relasjonene med en svak konkurranse forbli det samme som før samkonkurransen oppsto.