Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBonesrønning, Hans
dc.contributor.authorBukkestein, Ingri Schaanning
dc.date.accessioned2019-09-05T14:01:11Z
dc.date.available2019-09-05T14:01:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612787
dc.description.abstract1+1 prosjektet er en pågående randomisert kontrollert studie på 162 norske barneskoler. Halvparten av skolene har fått tildelt ett ekstra lærerårsverk til å organisere smågruppe-undervisning i matematikk utenfor klasserommet. Jeg bruker data fra elevene som gikk på trinn 2 da prosjektet startet, og som nå har motttatt to år med behandling. Smågruppe-undervisningen viser seg å ha en stor positiv effekt på elevprestasjonene. Denne oppgaven undersøker hvorvidt dette skyldes peer effekter prosjektet kan ha medført. Jeg finner at trinn med mange høyt presterende elever har minst behandlingseffekt. Jeg finner også at det er en fordel å sitte i en smågruppe med høyt prestasjonsnivå. Videre undersøkes effekten lavt presterende elever utgjør for prestasjonene til medelevene sine. Jeg finner at to år etter prosjektets start er det kun elever i kontrollskolene som påvirkes negativt av lavt presterende elever, og at behandlingseffekten øker med andel lavt presterende elever på trinnet. Videre undersøkes tid brukt til å holde ro og orden i klassen som en mulig mekanisme bak dette. Tilførselen av en ekstra lavt presterende elev gir stort utslag for hvor mye tid det brukes til å holde ro og orden. Dette er i tråd med Lazear (2001) og bad apple modellen, som sier at tilstedeværelsen av en urolig lavt presterende elev kan ødelegge undervisningen for resten av klassen. Funnene mine taler for at smågruppeundervisningen har ført til forbedringer i elevsammensetningen i behandlingsskolene, som igjen gir sitt utslag i den store behandlingseffekten.
dc.description.abstractThe 1+1 project is an ongoing randomized controlled trial at 162 Norwegian elementary schools. Half the schools were assigned an additional teacher man-year to organize small group tutoring outside the classroom. I use data from students who were in the second grade at the start of the project. These students have now received treatment for two years. The small group tutoring has a large positive impact on student performance in the treatment schools. This thesis seeks to examine whether this is due to peer effects the project may have caused. I find that grades with many high achieving students have the lowest effect of small group tutoring. I also find that it is an advantage to be placed in a small group with a high level of performance. Further on I examine the effect low performing students have on the achievements of their classmates. I find that two years after the projects start, low achieving students only have a negative impact on the performance of their classmates in the control schools, and that the treatment effect increases with the number of low performing students in the grade. I examine time used to keep order in the classroom as a potential mechanism behind this. The addition of one extra low performing student to the class has a large impact on how much time is spent keeping order in the classroom. This is in line with Lazear (2001) and the bad apple model. The bad apple model claims that the presence of one disruptive student could ruin the learning environment for the rest of the class. My findings suggest that small group tutoring has led to improvements in the peer group composition at the treatment schools, which in turn has an impact on the large treatment effect.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePeer effekter i 1+1 prosjektet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel