dc.contributor.advisor | Strøm, Bjarne | |
dc.contributor.author | Benjaminsen, Henrik | |
dc.contributor.author | Holseth, Gina Matilde | |
dc.date.accessioned | 2019-09-05T14:00:42Z | |
dc.date.available | 2019-09-05T14:00:42Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2612763 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan en IKEA-etablering påvirker
omsetningen og sysselsettingen i varehandelssektoren i kommunen der IKEA etableres.
Oppgaven tar utgangspunkt i et paneldatasett for et utvalg av norske kommuner i
tidsperioden 1977 til 1992. Utfallsvariablene er omsetning i varehandelssektoren per
innbygger og sysselsetting i varehandelssektoren som andel av befolkning.
Vi benytter to ulike estimeringsmetoder for å finne etableringseffekten, differanse
i differanse-metoden (DID) og den syntetiske kontrollmetoden (SCM). Vi får tvetydige
resultater for etableringseffektene. Resultatene fra DID-metoden indikerer en negativ
effekt på omsetningen, mens SCM finner en positiv effekt assosiert med etableringen.
Begge metodene finner en positiv effekt av IKEA-etableringen på sysselsettingen.
Eksterne hendelser i form av et oljeprissjokk og en ny åpningstidslov gjør det
utfordrende å skille ut en behandlingseffekt som ikke er påvirket av disse hendelsene.
Utfordringer med statistisk inferens, i begge metodene vi benytter, gjør det vanskelig
å konkludere med hvorvidt effektene vi observerer er troverdige estimater for de sanne
etableringseffektene.
Nøkkelord | |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis is to investigate the impact of a new IKEA establishment on
revenue and employment in the durable goods retail sector in the entry municipality.
The thesis is based on a panel dataset for a selection of Norwegian municipalities in the
timeperiod 1977 to 1992. The variables of interest are revenue in the durable goods retail
sector per capita, and employment in the durable goods retail sector as a share of the
population.
We use two different estimation methods to find the effect of the IKEA establishment,
the difference in difference method (DID) and the synthetic control method (SCM). We
get ambiguous results from the two methods. The results from the DID method indicate a
negative effect on revenue, while SCM finds a positive effect. Both methods find a positive
effect on employment.
External events in the form of an oil price shock and a new opening hours law make
it difficult to distinguish a treatment effect that is not affected by these events.
The challenges with statistical inference, in both of the methods that we use, make
it difficult to conclude whether the effects we observe are credible estimates for the true
effects of a new IKEA establishment.
Keywords | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | En empirisk undersøkelse av effekten av en IKEA-etablering på varehandelssektoren | |
dc.type | Master thesis | |