Forskjeller i leseferdigheter etter kommunismen
Abstract
Mens Folkerepublikkene Polen og Tsjekkoslovakia var satellittstater under Sovjetunionen etter 2. verdenskrig, var Folkerepublikken Estland del av unionen. Disse førte kommunistregime frem til dens fall. Utdanning og kultur hadde et stort fokus under kommunismen, og særlig kampen mot analfabetisme var et sentralt fokuspunkt.
Formålet med denne oppgaven er å undersøke om denne politikken har ført til forskjeller i leseferdigheter i disse landene. Dette vil kunne gjøre seg synlig i forskjellig skår i leseferdigheter mellom de som vokste opp under kommunistregimet og de som ikke gjorde det. Vi bruker minste kvadraters metode på tverrsnittsdata fra PIAAC for å estimere effekten av kommunistregimet på leseferdigheter, og sammenligner med kontrollgruppen fra Norden.
Resultatene våre viser en signifikant negativ effekt av kommunistregimet. Denne vaskes ut straks vi kontrollerer for blant annet alder, kjønn, utdanning og land. Vi kan, med visse forbehold, derfor ikke ilegge kommunistregimet skylden for forskjellig skår på leseferdigheter mellom de østeuropeiske og nordiske landene. While the People’s Republics of Poland and Czechoslovakia were satellite states under the Soviet Union’s rule after WWII, the People’s Republic of Estonia was part of the Union. These were under Communist rule until the Fall of Communism in 1989. Education and culture were central elements under Communism, and especially the fight against illiteracy was a crucial focus point.
The purpose of this thesis is to study whether this policy has led to significant differences in reading skills in these countries. If so, we would expect different scores for reading skills between those who were raised under Communist rule compared to those who were not. We estimate the effect of the Communist rule on reading skills using ordinary least squares on cross-sectional data from PIAAC, comparing results with those of the Nordic control group.
We find a negative significant effect of the Communist rule on reading skills. This effect is washed out as soon as we also control for age, gender, education, and country. We can, under certain conditions, thus not blame the Communist rule for the difference in reading skills between the Eastern European and Nordic countries.