Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSandberg, Magnus H.
dc.date.accessioned2019-09-05T12:32:48Z
dc.date.available2019-09-05T12:32:48Z
dc.date.created2019-09-04T11:19:25Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationJournal for Research in Arts and Sports Education. 2019, 3 (1), 23-42.nb_NO
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612684
dc.description.abstractMinecraft er et åpen verden-spill hvor spilleren har stor frihet til selv å velge sine aktiviteter og bestemme spillets mål. De kreative mulighetene i spillet har gjort at lærere over hele verden har tatt det i bruk i undervisning. En skoleversjon av spillet har også blitt utviklet, der læreren har mulighet til å planlegge, styre og overvåke elevaktiviteten. Det overordnede målet med denne studien er å forstå bedre hvordan spillerens frihet endres når spillet går fra å være et mål i seg selv til å bli et verktøy for læring. I denne artikkelen ser jeg på fem ulike spillelementer som bare finnes i skoleversjonen av Minecraft, og som er laget for å hjelpe læreren til å kontrollere og styre elevaktivitet i spillet. Med utgangspunkt i Foucaults begrep maktens mikrofysikk, analyserer jeg hvordan de fem spillelementene er foreslått brukt i en hjelpetekst fra utvikleren og hvordan de faktisk blir brukt i tre undervisningsopplegg. Endelig forsøker jeg, å beskrive hvilke subjektsposisjoner som spillet og undervisningsoppleggene tilbyr lærere som bruker spillet i klasserommet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherCappelen Damm Akademisk (NOASP)nb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Slipp fangene fri!» – om makt og frigjøring i Minecraft: Education Editionnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber23-42nb_NO
dc.source.volume3nb_NO
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Educationnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.doi10.23865/jased.v3.1330
dc.identifier.cristin1721382
dc.description.localcodeCopyright © by the authors, under the terms of the Creative Commons CC-BY 4.0 License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)nb_NO
cristin.unitcode194,67,80,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal