dc.contributor.author | Sandberg, Magnus H. | |
dc.date.accessioned | 2019-09-05T12:32:48Z | |
dc.date.available | 2019-09-05T12:32:48Z | |
dc.date.created | 2019-09-04T11:19:25Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Journal for Research in Arts and Sports Education. 2019, 3 (1), 23-42. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 2535-2857 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2612684 | |
dc.description.abstract | Minecraft er et åpen verden-spill hvor spilleren har stor frihet til selv å velge sine aktiviteter og bestemme spillets mål. De kreative mulighetene i spillet har gjort at lærere over hele verden har tatt det i bruk i undervisning. En skoleversjon av spillet har også blitt utviklet, der læreren har mulighet til å planlegge, styre og overvåke elevaktiviteten. Det overordnede målet med denne studien er å forstå bedre hvordan spillerens frihet endres når spillet går fra å være et mål i seg selv til å bli et verktøy for læring. I denne artikkelen ser jeg på fem ulike spillelementer som bare finnes i skoleversjonen av Minecraft, og som er laget for å hjelpe læreren til å kontrollere og styre elevaktivitet i spillet. Med utgangspunkt i Foucaults begrep maktens mikrofysikk, analyserer jeg hvordan de fem spillelementene er foreslått brukt i en hjelpetekst fra utvikleren og hvordan de faktisk blir brukt i tre undervisningsopplegg. Endelig forsøker jeg, å beskrive hvilke subjektsposisjoner som spillet og undervisningsoppleggene tilbyr lærere som bruker spillet i klasserommet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk (NOASP) | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | «Slipp fangene fri!» – om makt og frigjøring i Minecraft: Education Edition | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 23-42 | nb_NO |
dc.source.volume | 3 | nb_NO |
dc.source.journal | Journal for Research in Arts and Sports Education | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.23865/jased.v3.1330 | |
dc.identifier.cristin | 1721382 | |
dc.description.localcode | Copyright © by the authors, under the terms of the Creative Commons CC-BY 4.0 License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/) | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |