Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGressetvold, Jon Espen
dc.contributor.authorBrandt, Mia B.
dc.contributor.authorBrobakken, Endre
dc.date.accessioned2019-09-03T08:14:14Z
dc.date.available2019-09-03T08:14:14Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612157
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker temaet innovasjonshastighet ved tjenesteinnovasjon. Som resultat av kunders økende behov for spesialtilpasning, vil levetiden på produkter og tjenester reduseres og bedrifter blir nødt til å innovere raskere. På tross av tjenesters økende rolle som inntektskilde i verdensøkonomien, eksisterer det i mindre grad forskning på hva som påvirker innovasjonshastighet ved tjenesteinnovasjon. Dette gjør temaet til et interessant og viktig område for forskning og er utgangspunktet for denne masteravhandlingen. På bakgrunn av dette ble følgende problemstilling valgt: “Hvilke faktorer påvirker innovasjonshastighet ved tjenesteinnovasjon?” For å svare på denne problemstillingen ble det benyttet casestudie som metode ved å undersøke én divisjon i det norske statlige eide aksjeselskapet, Posten Norge AS, sin satsning på nye tjenester til privatmarkedet. Datainnsamlingen bestod av syv intervjuer av ledere og ansatte i divisjonen samt et intervju av rådgiver i samarbeidsbedriften Netlife. Det teoretiske rammeverket i oppgaven baserer seg på teori rundt innovasjonshastighet og påvirkning fra organisatoriske og kulturelle faktorer samt faktorer relatert til åpen innovasjon og innovasjonsmodeller. Empiriske data sammen med vårt teoretiske rammeverk danner utgangspunktet for analysen. Våre funn tyder på at ineffektiv organisering av innovasjonsarbeid vil redusere innovasjonshastigheten og en forankret positiv innovativ kultur preget av autonomi og dedikering av ressurser bidrar positivt til innovasjonshastighet. Videre vil en åpen tilnærming til innovasjon styrke bedrifters innovative kompetanse samt gi tilgang på ressurser som kan øke hastigheten. Dette vil videre avhenge av bedriftens absorberingsevne. På tross av bedrifters økte fokus på innovasjonshastighet er det viktig at dette ikke går på bekostning av andre aspekter ved den eksisterende virksomheten. Til slutt vil en hensiktsmessig benyttelse av agile innovasjonsmodeller bidra til en kundenær utvikling med redusert sløsing av tid og ressurser og dermed påvirke innovasjonshastigheten positivt.nb_NO
dc.description.abstract- This paper investigates the topic of innovation speed in service innovation. As a result of customers’ increasing need for customized products and services the lifetime of products and services are reducing and firms need to innovate faster. In despite of service´s increasing role as a source of income in the world economy it exists limited research related to impacts on the innovation speed in service innovation. This makes this topic an interesting and important area of research and makes the basis of this master thesis. Based on this the following research question was selected: “What factors affect the innovation speed in service innovation?” To answer this research question we used a case study as a research method by investigating one division in the Norwegian state owned corporation, Posten Norge AS, and examined their focus on new services to the retail market. The data collection consisted of seven interviews with directors and employees in the division together with one interview with a consultant in their cooperating firm Netlife. The theoretical framework in this thesis is based on theory concerning innovation speed and how it is affected by organizational and cultural factors in addition to factors related to open innovation and innovation models. The empirical data together with our theoretical framework makes the basis for the further analysis. Our findings show that inefficient organization in innovation related tasks will reduce the innovation speed and a rooted positive innovation culture with autonomy and dedication of resources will contribute to a higher innovation speed. Further, an open approach to innovation will strengthen the firm’s innovative competence and give access to resources that can increase the speed. This will further depend on the organizations absorptive capacity. In despite of companies increased focus on innovation speed, it is important that this isn’t at the expense of other aspects related to the existing operations. Lastly, an expedient use of agile innovation models will contribute to a customer focused development with reduced waste of time and resources and thereby affect the innovation speed in a positive way.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleInnovasjonshastighet ved tjenesteinnovasjon - En casestudie av Posten Norge ASnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel