Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjørnåli, Ekaterina S.
dc.contributor.authorHeinänen, Katja
dc.contributor.authorFugledalen, Thomas
dc.date.accessioned2019-09-03T07:17:18Z
dc.date.available2019-09-03T07:17:18Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612130
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er et forskningsbidrag som undersøker følgende problemstilling: «Hvordan kan organisasjoner lykkes med digitalisering sett fra et endringsperspektiv?». Vi utforsket dette temaet ved å studere bankrådgiveres og banksjefers erfaringer med digitaliseringsprosjekter i SpareBank 1 Midt-Norge, og utarbeidet følgende to forskningsspørsmål for å besvare problemstillingen: «Hvordan og hvorfor oppstår endringsmotstand blant ansatte i digitale endringsprosesser?» og «Hvordan kan ledere forebygge og håndtere denne motstanden slik at organisasjonen når målet med digitaliseringen?». For å besvare problemstillingen vår er det benyttet en casestudie med en abduktiv tilnærming. Datagrunnlaget til oppgaven er samlet inn gjennom åtte intervju, hvorav seks av informantene er bankrådgivere og to er banksjefer. Det teoretiske rammeverket består av digitalisering, som er med å legge bakgrunnen for oppgaven; årsaker og kilder til endringsmotstand, som retter seg mot hvordan og hvorfor endringsmotstand oppstår; og tilslutt endringsledelse, hvor vi har sett på metoder for å forebygge og håndtere endringsmotstand. Hensikten med oppgaven er å frembringe kunnskap og innsikt som vil gjøre det lettere å gjennomføre vellykkede digitale endringsprosjekter i organisasjoner. For at organisasjoner skal lykkes med digitalisering må man være bevisst på hvilke forhold som forårsaker endringsmotstand slik at man kan møte disse utfordringene på en målrettet måte. Hovedfunnene våre viser at forhold som går på bekostning av effektiviteten til ansattes arbeidshverdag er de største årsakene til endringsmotstand i digitale endringsprosesser. Dette omhandler lav brukervennlighet, lav tilpasning til arbeidsprosesser og uferdig teknologi. For å forebygge og håndtere endringsmotstand som kommer av disse forholdene bør ledere jobbe med å redusere ansattes forventningsnivå til digitale verktøy og avklare ansattes rolle som testpersoner i videreutviklingen av teknologien.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleEndringsledelse i digitaliseringsprosjekter: en casestudie av SpareBank 1 Midt-Norgenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel