System for håndtering av spillerlogistikk for Aalesunds FK
Abstract
Denne rapporten beskriver grunnlaget for, gjennomføringen-, og resultatet av en bacheloroppgave gjennomført ved NTNU i Ålesund. Oppgaven er gitt av Bjørn Erik Melland, sportslig leder for Aalesunds FK. Oppgaven var å forenkle arbeidet til sportslig leder ved å lage et system til behandling av spillerdata. Dette er informasjon sportslig leder benytter til vurdering og rekrutering av spillere. Informasjonen kan også innhentes av speidere som samarbeider med klubben.Løsningen ble å lage en web-basert applikasjon med brukergrensesnitt basert på HTML, CSS og JavaScript. Applikasjonen skulle være tilgjengelig for sportslig leder og speidere slik at de kunne legge til informasjon om spillere i en database i bakgrunnen, og mulighet for å redigere data på spillere allerede i databasen. Forbehandlingen av brukergrensesnittet ble gjort gjennom Python med en MySQL-database i bakgrunnen. Applikasjonen skulle kun tillate autorisert innlogging, ha flere brukere, roller til brukere og mulighet til å søke gjennom databasen etter spillere.Prosjektet brukte en plandreven utviklingsmetode som tok utgangspunkt i kjernefunksjoner som ble oppgitt av oppdragsgiver ved første møte og ble utvidet i løpet av prosjektets gang. Sluttresultatet er et fungerende produkt som gjør alt som var krevd av den. I tillegg gir den muligheten for å legge til interessante spillere i en favorittgruppe og vise en visuell representasjon av et lag bestående av favoritter. Det er fremdeles noen funksjoner som ikke er optimalisert og noen som ikke er fullstendig ferdigutviklet som bør arbeides videre med, men som er sett på som mindre viktige for prosjektets slutt. This report describes the basis, implementation, and result of a bachelor’s thesis completed at NTNU Aalesund. The assignment was given by Bjørn Erik Melland, sporting director for Aalesunds FK. The task was to simplify the work of the sporting director by making a system for processing player data. This is information the sporting director use for assessment and recruitment of player. The information can also be obtained through scouts working with the club.To solve this task, a web-application with HTML, CSS and JavaScript as interface was developed. The application was to be accessible to the sporting director and scouts so that they could add information about players into the database and be able to edit existing players. The pre-processing of the user interface was implemented with Python, with a MySQL database for backend functionality. The system should only allow authorized personnel, have multiple users, user roles and the ability to search through the database for players. For the project at plan-driven software development method was used focusing on the core functions given up front, which later expanded during the course of the project. The result is a working product that does everything that was required of it. In addition, it provides the ability to add players of interest to a favourite group and display a visual representation of a team of favourited players on the fields.The are still some features left that are not optimised and some that are not fully developed which should be continued with, but which are considered less important for the end of the project.