Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFjær, Olav Bremer
dc.contributor.authorHaugen, Iselin Hem
dc.date.accessioned2019-08-25T14:07:11Z
dc.date.available2019-08-25T14:07:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610858
dc.description.abstractFeltarbeid er en viktig arbeidsmåte for kunnskapsutvikling i geofag. Ifølge Læreplanen skal geofagelever få erfaring med naturvitenskapelige forskningsmetoder gjennom egne aktiviteter knyttet til det lokale nærmiljøet. Videre heter det under hovedområdet «Geoforskning» for Geofag 2 at elevene skal undersøke forholdene i en geotop. Ideelt sett bør denne geotopen befinne seg i skolens nærområde, slik at den kan besøkes flere ganger. Å finne egnede geotoper i nærheten av skolen krever at læreren er erfaren og i stand til å «se geofaglig». Det vil si, i stand til å tolke geofaglige mønstre og fenomen ute i felt. Dette kan være en utfordring for mange geofaglærere, ettersom de færreste har utdannelse i geofag og mange har begrenset felterfaring. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan geofaglærere kan få hjelp av eksperter til å lokalisere geotoper i gåavstand fra skolen samt veiledning i hvordan de geofaglige fenomenene i geotopen kan tolkes og forstås. Mitt utgangspunkt for å studere dette har vært samarbeidet mellom Norges Geologiske Undersøkelse (NGU) og geofaglærere i Trondheimsområdet. Gjennom dette samarbeidet har lærerne fått utarbeidet NGU-rapporter med konkrete, detaljerte forslag til feltarbeid tilpasset skolens geotop. Studien har blitt gjennomført ved bruk av kvalitative metoder, nærmere bestemt dybdeintervju med et utvalg geofaglærere og en geolog fra NGU. Resultatene indikerer at lærerne først og fremst har behov for veiledning i å tolke og observere geofaglige fenomen i ute i felt. Enkelte av lærerne fikk ikke til å ta med elevene ut av klasserommet før de hadde fått hjelp utenfra. For mange har denne støtten redusert terskelen for å implementere feltarbeid i deres undervisning. En suksessfaktor i dette samarbeidet var at geologen gikk gjennom oppleggene med lærerne i forkant av feltarbeidene. Lærerne i undersøkelsen vektlegger at elevene gjennom førstehåndserfaring i felt lærer å anvende teoretisk kunnskap og å se sammenhengen mellom teori og praksis. Studier antyder at dette kan resultere i dybdelæring og forbedret forståelse hos elevene.
dc.description.abstractFieldwork is an essential practice when it comes to Geosciences. According to the subject curriculum, students shall gain experience in research methods used in the natural sciences through independent activities in their local community. Further on, according to the subject area “Geoscience research” for Geoscience 2, the students shall investigate the conditions in a geotope. Ideally this geotope should be located within immediate proximity of the school area to make it easily accessible so that it could be visited several times. Finding adequate localities, or geotopes, nearby the school requires the teacher to be experienced and capable of “seeing geologically”. That is to say, knowing how to interpret geological patterns and phenomena in the field. This can be a challenge for some Geoscience teachers, as many of them are not adequately educated in teaching the subject nor have sufficient fieldwork experience. The purpose of this master thesis is to examine how Geoscience teachers can get assistance from experts in locating such geotopes within walking distance from the school and guidance in how to interpret the geological phenomena in this geotope. My point of departure in studying this has been the cooperation between the Geological Survey of Norway (NGU) and Geoscience teachers in the Trondheim area. Through this cooperation, the teachers have been given concrete, detailed, suggestions for fieldwork possible to carry out in the school ́s geotope. The study is carried out through qualitative research methods, more specifically through in-depth interviews of a selection of Geoscience teachers and a geologist from NGU. The results indicate that the teachers primarily needed guidance in seeing geoscientific phenomena in “the real world”, as reality rarely looks like the textbook illustrations. Some of the teachers did not bring their students outside of the classroom until they received external help. All of the teachers participating in this research report great benefits from the assistance they received from NGU. For many of them, this guidance has lowered the threshold for implementing fieldwork in their teaching. A key to success in this cooperation was the fact that the geologist went through the task with the teachers prior to the fieldwork. The geotope offers the students first-hand and hands-on experience and requires them to apply theoretical knowledge. Consequently, this can lead to in-depth learning and improved understanding.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBruk av skolens geotop i geofagundervisning: En kvalitativ studie av geofaglæreres praktisering av geotoparbeid
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel