Show simple item record

dc.contributor.advisorVatne, Geir
dc.contributor.authorThorgersen, Victoria
dc.date.accessioned2019-08-25T14:07:05Z
dc.date.available2019-08-25T14:07:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610852
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven har vært å gjøre en vurdering av behovet for nye kartlegginger av skredfaren og faren for vann på avveie langs jernbanen mellom Fåberg og Dombås i Gudbrandsdalen. Som grunnlag for denne vurderinger har det blitt gjort en oversiktskartlegging langs jernbanestrekningen. Det har også blitt gjort flomberegninger av tolv utvalgte nedbørsfelt ved bruk av den rasjonale formel og ved bruk av det nettbaserte GIS-verktøyet, NEVINA. Farekartleggingene og flomberegningene ble gjort med utgangspunkt i de krav som stilles i Bane NOR sine kravspesifikasjoner for kartlegging av fare for skred og vann på avveie, som for tiden er under utarbeiding. Resultatene ble sammenlignet med resultatene fra en tidligere kartlegging gjort i 2015. Sammenligningene dannet grunnlag for en diskusjon rundt hvorvidt nye detaljkartlegginger bør gjøres, eller om de gamle er gode nok. Sammenligningene avslørte at det var store avvik mellom resultatene fra de to kartleggingene. Det ble identifisert langt flere fareutsatte strekninger i forbindelse med dette prosjektet, enn det som kom frem i 2015. Videre viste flomberegningene gjort med den rasjonale formel høyere verdier enn beregningene gjort i 2015, mens beregningene gjort med NEVINA viste lavere verdier. De største avvikene mellom metodene ble funnet blant de største feltene. Dette kan indikere at NEVINA er best egnet for beregning i større felt. Diskusjonen viste videre at NEVINA kanskje ikke egner seg for beregning i de minste feltene. De store avvikene mellom resultatene kan imidlertid sees som en indikasjon på at begge metodene bør brukes med forsiktighet, og at flere metoder bør kombineres ved flomberegning. Konklusjonen gjort i denne oppgaven er at det bør gjøres nye detaljkartlegginger av faren for skred og vann på avveie langs jernbanen mellom Fåberg og Dombås.
dc.description.abstractThis thesis aims to investigate if it should be recommended to do new hazard mappings of the danger from avalanches, landslides and water taking new flood paths along the railway between Fåberg and Dombås in Norway. To achieve this, new overview hazard mappings has been made in this area by doing remote sensing through interpretations using several map services. In addition, new mathematical calculations of water flow has been done in twelve watersheds by using the rational equation calculation as well as using the online GIS application, NEVINA. The hazard interpretations as well as the flow calculations were made based on Bane NOR’s requirement specification for hazard mapping “Kravspesifikasjon for kartlegging av fare for skred og vann på avveie for Bane NOR”, which currently is under development. The results were compared with the results from a previous survey from 2015. The comparisons formed the basis for a discussion to whether or not new detailed hazard mappings should be done. Through the comparisons, large deviations between the results were revealed. The hazard mappings done in this project identified many more hazardous railway sections than presented in the results from 2015. Great deviations were also found among the flow calculations. The result from the rational equation calculation showed higher flow values than the results from 2015, while the results from NEVINA showed lower values. The largest deviation between the methods were found among the largest watersheds. This may indicate that NEVINA is more suitable for measurements in larger sheds. Furthermore, the discussion showed that NEVINA might not be suitable for measurements in the smallest catchments. However, the large deviations between the results may primarily indicate that caution should be made using both methods, and that several calculation methods should be combined. The main conclusion made in this thesis is that new detailed hazard mappings should be done along the railway between Fåberg and Dombås.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKlimaendringer kan føre til større flommer og skred – Er dagens farekartlegginger gode nok?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record